یک ترازوی صنعتی دقیق ابزاری مهم در هر شاخه ایی از صنعت و تولید می باشد. موارد مصرف ترازوی صنعتی بسیار زیاد است که در ادامه به برخی از مهمترین آنها می پردازیم.

ترازوی صنعتی چگونه کار می کند؟

اساس کار همه ترازوهای الکترونیکی مرسوم در بازار یکسان است. در همه آنها یک صفحه فلزی یا سینی وجود دارد که کالا یا ماده مورد سنجش بر روی آن قرار می گیرد. نیروی اعمالی در اثر وزن این جسم سبب تحریک یک سنسور مخصوص به نام “لودسل Loadcell” می شود. لودسل یک قطعه الکتریکی است که براساس تغییرات کرنش و مقاومت الکتریکی کار می کند.
هرچقدر وزن جسم بیشتر باشد، نیروی اعمال شده به لودسل نیز بیشتر می شود و در نتیجه لودسل تغییر بیشتری در جریان الکتریکی عبوری از خود می دهد. این جریان الکتریکی به یک مدار الکترونیکی وصل شده و نتیجه را در نمایشگر نشان می دهد. در نتیجه با مقیاس بندی این جریان الکتریکی می توان به وزن جسم پی برد.

ساختار ترازوی دیجیتال

فاکتورهای موثر در انتخاب ترازوی صنعتی

1) دقت مورد نیاز برای سنجش وزن
2) حداکثر و حداقل وزنی که با ترازو می توان کشید
3) جنس بدنه
4) منبع انرژی که برق شهری باشد یا باطری و یا هر دو
5) ابعاد و جنس سینی ترازو

انواع ترازوی صنعتی

ترازو صنعتی عمدتا دارای ساختمان مستحکمی نسبت به نمونه های دیگر می باشد. این ترازوها برای کار مداوم طراحی شده اند. برخی از آنها با باطری، برخی با برق و نمونه هایی نیز وجود دارد که با هر دو منبع انرژی کار می کنند.

ترازوی گرمی

این ترازوی صنعتی برای وزن کشی اجسام سبک ولی با دقت بسیار بالا مورد استفاده است. عموما این ترازوها دارای ابعاد بسیار کوچک و ظریفی هستند. دقت برخی از آنها از 0.001 گرم شروع می شود که بیشتر برای کارهای آزمایشگاهی یا طلافروشی مورد استفاده است.
عموما ظرفیت این ترازوها نیز پایین است و حداکثر تا یک کیلوگرم توانایی سنجش وزن دارند.

انواع ترازوی گرمی

ترازوی آشپزخانه

این نمونه از ترازوبیشتر برای مصارف خانگی طراحی شده است. ظاهری ظریف دارند و ظرفیت وزن کشی 5 تا 10 کیلوگرمی دارند. دقت آنها عموما 1 گرم است. از آنها برای وزن کردن موادی که در پخت و پز کاربرد دارند، استفاده می شود. این ترازوها در آشپزخانه های صنعتی نیز برای مشخص کردن معیار اولیه هر غذا مورد استفاده است. عمدتا این ترازوها با باطری قلمی کار میکنند ولی نمونه هایی که با برق شهری نیز کار کنند، موجود است.

ترازوی آشپزخانه

ترازو بدون علم رومیزی

این ترازوی صنعتی برای مصارف عمومی مورد استفاده هستند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1) در آشپزخانه ها برای وزن کردن مواد اولیه غذا یا غذای پخته شده.
2) در مشاغل مختلف جهت وزن کردن کالایی که به فروش می رسانند.
این دسته از ترازوی صنعتی دارای یک سینی فلزی یا پلاستیکی می باشند که کالای مورد نظر برای وزن کشی بر روی آن قرار می گیرد. بدنه این دستگاه ها از جنس پلاستیک فشرده می باشد که مقاومت خوبی در برابر کار کردن مداوم دارد. بر روی صفحه کلید این ترازوی صنعتی دکمه های پارسنگ، صفر کردن، کم و زیاد کردن نور صفحه (در برخی مدل ها)، اعداد از 0 تا 9، تبدیل واحد وزن کشی و انتخاب حافظه قیمت وجود دارد.
برخی از این ترازوها دارای یک صفحه نمایشگر جهت نشان دادن وزن هستند ولی اغلب آنها دارای سه صفحه نمایشگر هستند که مقادیر زیر را نشان می دهند:
1) وزن واحد به کیلوگرم
2) قیمت واحد
3) قیمت کل
این نمونه از ترازوها عمدتا هم با برق و هم با باطری کار می کنند که برای استفاده از برق شهری نیاز به یک آداپتور یا مبدل برق دارند. این نمونه ترازو در ظرفیت های 30 و 40 کیلویی عموما موجود است و دقتی در حدود 2 گرم دارند. حداقل وزنی که با این ترازو می توان کشید 200 گرم می باشد.

جهت مشاهده محصول ترازو 40 کیلویی رومیزی کلیک کنید.

ترازوی صنعتی
ترازوی صنعتی رومیزی

ترازوی علم دار رومیزی

این نمونه از ترازوی صنعتی جهت وزن کشی در فروشگاه ها و اصناف مورد استفاده است. دستگاه به صورت رومیزی طراحی شده است و از قسمت عقب آن یک ستون بالا آمده و صفحه نمایشگر بر روی آن قرار می گیرد که به آن “علمک” می گویند.
نمایشگر این ترازوها نیز دارای سه صفحه نمایش است که وزن واحد، قیمت واحد و قیمت کل را نشان می دهد. این ترازوها دارای حافظه قیمت و حافظه مشتری نیز می باشند. در حافظه قیمت می توان به تعداد زیادی قیمت کالا را ذخیره کرد. همچنین به وسیله حافظه مشتریان می توان خرید دو مشتری متفاوت را به صورت جداگانه ذخیره نمود.
برخی از این ترازوهای علم دار فروشگاهی دارای پرینتر نیز هستند که می توانند صورت خرید مشتری را به او بدهند. این نمونه دستگاه دارای بدنه مستحکم تری نسبت به نمونه های مشابه هستند. سینی آنها از جنس استیل و در ابعاد بزرگتری می باشد. این دستگاه عمدتا در ظرفیت های 50 و 70 کیلویی موجود است و دقت آنها بین 2 تا 5 گرم می باشد.

ترازوی فروشگاهی

باسکول صنعتی

به ترازوی صنعتی با ظرفیت وزن کشی 100 کیلوگرم و بالاتر در اصطلاح باسکول گفته می شود. باسکول ها برای آنکه بتواند تحمل وزن بالا را داشته باشد دارای ساختار کاملا فلزی هستند. باسکول ها دارای دقتی در حدود 5 تا 10 گرم می باشند. برخی از انواع باسکول ها دارای پرینتر نیز می باشند.

باسکول

اهمیت استفاده ترازو در آشپزخانه های صنعتی

آشپزخانه ها یکی از مکانهایی است که به صورت مداوم با ترازو سر و کار دارند. مواد اولیه مورد استفاده در غذا بایستی دارای تناسب خاصی باشند در غیر اینصورت غذا کیفیت خوبی نخواهد داشت. به عنوان مثال مقدار نمک، روغن، آرد، ادویه جات و سایر مواد اولیه مورد استفاده در غذا بایستی براساس یک نسبت وزنی درست و دقیق باشد تا بتوان به طعم و کیفیت مورد نظر رسید.


از طرف دیگر دانستن این نکته که در یک پرس غذا چه مقداری از هر ماده غذایی به کار رفته است از جهت قیمت گذاری بسیار مهم است. یکی از مواد مهم در قیمت گذاری غذا در رستوران ها، آنالیز غذا است. آنالیز غذا به معنای تفکیک کردن مواد اولیه مورد استفاده برای طبخ آن غذا بر اساس وزن می باشد. پس از این مرحله نوبت به مشخص کردن قیمت تمام شده غذا بایستی کرد. وقتی وزن مواد اولیه را داشته باشیم با در نظر گرفتن قیمت واحد آنها، می توانیم پی به قیمت تمام شده غذا ببریم.

در تمامی این مراحل داشتن یک ترازوی صنعتی خوب و دقیق یک امر حیاتی است. نکته مهم این است که کم و زیاد بودن مواد اولیه مورد استفاده تاثیر مستقیمی بر روی سود رستوران دارد. به عنوان مثال اگر قیمت گذاری یک سیخ کباب کوبیده بر اساس 100 گرم گوشت درنظر گرفته شده باشد ولی در عمل 110 گرم گوشت برای این کار استفاده شود، این به معنای ضرر 10% برای رستوران دار است و البته در صورت کم بودن نیز فرد مرتکب کم فروشی می شود.

پارسنگ کردن در ترازو یعنی چه؟

پارسنگ در اصطلاح به معنای صفر کردن وزنی است که ترازو در حال نشان دادن است. به عنوان مثال می خواهید وزن خالص مایعی را بدست آورید. برای قرار دادن مایع بر روی ترازو احتیاج به یک ظرف است که وزن آن در محاسبه ترازو نبایستی دخیل شود. برای این منظور ابتدا ظرف را بر روی ترازو قرار داده و دکمه پارسنگ را فشار می دهیم. با اینکار وزن ظرف صفر نشان داده می شود. سپس می توان مایع را درون ظرف ریخت و وزن آن را به صورت دقیق اندازه گیری کرد.


در صورتیکه ظرف از روی ترازو برداشته شود، ترازو وزن ظرف را به صورت منفی نمایش می دهد. همچنین این امکان وجود دارد با تغییر دادن محل قرار گیری ترازو، نمایشگر عدد صفر را نشان ندهد. به وسیله این دکمه می توان وزن را صفر کرد.

TARE یا دکمه پارسنگ

ترازوی قطعه شمار چیست؟

قطعه شمار در اصل یک قابلیت است که بر روی برخی از ترازوها وجود دارد. به وسیله این قابلیت می توان تعداد قطعات عموما ریز را با توجه به وزن آنها شمارش کرد. روش کار بدین گونه است که یک قطعه را بر روی صفحه ترازو قرار داده و دکمه COUNT را فشار می دهیم. حال با اضافه کردن قطعات بعدی ترازو متناسب با وزن آنها تعداد را بر روی صفحه نمایش می دهد. این قابلیت عموما برای کارهای صنعتی که با قطعات ریز در ارتباط هستند و شمارش آنها وقتگیر است مورد استفاده می باشد. یکی از کاربردهای مطرح این قابلیت برای شمارش پیچ و مهره می باشد.

ترازوی قطعه شمار

ترازوی صنعتی ارزان قیمت

ترازوهای ساخت ایران عموما از قیمت بالایی برخوردار هستند. البته در کنار قیمت بالا کیفیت بسیار خوبی نیز دارند. از جمله مارک های معتبر در زمینه ترازو می توان به محک، پند، توزین صدر و رادین اشاره کرد. اگر به دنبال کیفیت هستید و قیمت برای شما در درجه دوم اهمیت است، پیشنهاد ما به شما ترازوهای صنعتی ایرانی است.
دسته دیگری از ترازوی صنعتی وجود دارند که قیمت بسیار پایین تری نسبت به نمونه های ایرانی دارند. تمامی این مدل ها ساخت کشور چین است و از کیفیت متوسط و قابل قبولی برخوردارند. البته مارک های این ترازو ها هم عمدتا فارسی انتخاب شده مانند محک، اطلس و وزین . در این دسته از ترازوی صنعتی بهترین مارک “کمری CAMRY” می باشد که کیفیت قابل قبولی دارد و از نظر قیمتی از سایز ترازوهای چینی گرانتر است.

جهت مشاهده ویدئو کارکردن با کباب سیخ گیر دستی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *