راه اندازی همبرگر فروشی به سبک مک دونالد

راه اندازی کسب و کار همبرگر به سبک مک دونالد

فهرست مطالب

همبرگر فروشی به سبک مک دونالد که یکی از موفق ترین مدل های کسب و کار فست فود و مدل های فرانچایز در سراسر دنیا است، بشدت مورد توجه قرار گرفته است. در این مطلب سعی کرده ایم که این بحث یعنی همبرگر فروشی به سبک مک دونالد را برایتان به خوبی بررسی کنیم.

ک دونالد برندی بسیار معروف در سراسر دنیا است که افراد زیادی در ایران علاقه دارند به سبک آن فعالیت کنند. باید به شما بگوییم مک دونالد آنچنان که فکر می‌کنید در طعم و کیفیت خاص نیست، بلکه در برند سازی و سیستم فرانچایز (اعطای شعبات گوناگون) موفق عمل کرده است.

مک دونالد معروف‌ترین برند فست فود در دنیا است که به عنوان یک شرکت چند ملیتی با داشتن بیش از شعبه 40000 شعبه، پر قدرت به مسیر خودش ادامه می‌دهد.

البته مک دونالدز در طول زمان مثلاْ سال 2002 اعلام کرد که دچار فروش بسیار کمی شده است و اعلام ضرر کرد (هزینه هایش بیشتر از سودش است) او اعلام کرد رقبای آن مانند برگر کینگ مشتریان زیادی را به خودشان جذب می‌کنند. البته در آن دهه رکود اقتصادی آمریکا نیز وجود داشت. به همین دلیل از آن پس مک دونالد به تبلیغات مختلف بیشتر اهمیت داد. برای همبرگر فروشی به سبک مک دونالد باید تمامی خوبی ها و ضرر های این کسب و کار را بررسی کنید.

مک دونالدز همان ابتدا هزینه ای بابت فرانچایز دریافت می‌کند که در آلمان این مبلغ 46 هزار یورو است. در آلمان با صاحب شعبه قرار داد 20 ساله بسته می‌شود. همچنین مک دونالد ماهانه 5 درصد از درآمد خالص ماهانه را دریافت می‌کند. همچنین مک دونالد هزینه ای ماهیانه بابت تبلیغات محلی و تلویزیونی از صاحب شعبات دریافت می کند که 5 درصد از درآمد ناخالص ماهیانه است.

گفتنی است مک‌دونالد در سال ۲۰۲۲ میلادی دارای بالاترین ارزش برندی در میان رستوران خدمات سریع بوده است. رستوران خدمات سریع به رستورانی اشاره دارد که در کمترین زمان ممکن سفارش را دریافت می‌کند، برای مشتری‌ها آماده می‌کند و تحویلشان می‌دهد.

مک دونالد اگر چه یک شرکت چند ملیتی است، اما زادۀ آمریکا و بازتاب دهندۀ سیاست‌های درآمدزایی آمریکایی است. درآمدزایی بسیار خوبی برای سایرین (شعبات) و درآمدزایی جانبی برای خود مک دونالد سیاستی است که این شرکت را روز به روز بزرگ‌تر و دارای شعبات بیشتر می‌گرداند.

اگر چه محصول اصلی این شرکت همبرگر است و به این محصول معروف شده است، اما محصولاتی مانند چیزبرگر، مرغ ، سیب زمینی سرخ کرده، صبحانه، نوشابه‌ها و بسیاری موارد دیگر ارائه می‌کند که گاهی برپایه ذائقه یا فرهنگ مردم محلی تغییراتی می‌کند.

همبرگر فروشی به سبک مک دونالد

اهداف همبرگر فروشی به سبک مک دونالد

قبل از راه اندازی کسب و کار و همبرگر فروشی به سبک مک دونالد باید هدف خودتان را در بین موارد زیر مشخص کنید. خوب به سؤالات زیر پاسخ دهید و سپس برای دریافت مشاورۀ رایگان از ما اقدام کنید.

  1. آیا مانند مک دونالدز قبل از راه اندازی مغازه و شعبه، سایر جوانب آن را مانند دیگر رقبا و قدرت خرید منطقه و دسترسی آسان بررسی می‌کنید؟
  2. آیا هدف شما این است که شعبات گوناگون راه اندازی کنید ؟ (برندسازی و فرانچایز) یا هدف شما این است که صرفاْ مغازۀ خودتان را مانند مک دونالد راه اندازی کنید؟
  3.  آیا مانند مک دونالدز با قانون و شیوه نامه مقرراتی اعطای شعبات انجام می دهید یا صرفا دیدگاهی کوتاه مدت دارید؟ مثلاً یکی از قوانین مک دونالد این است که پرسنل حق ندارند با هم و با ناظرانشان رابطۀ عاطفی داشته باشند.
  4. آیا مانند مک دونالدز قصد دارید برند خودتان را در قالب یک شرکت سهامداری تعریف کنید یا خودتان را فردی خودرأی می دانید؟ زمانی که یک رستوران بزرگ در قالب سیستم شرکت سهامداری تعریف شود، قابلیت پیشرفت سریع را دارا می شود و یا با مخالفت سهامداران با هم می تواند نابود شود.
  5. آیا قصد دارید که سریع و با راندمان کاری زیاد همبرگر آماده کنید و به مشتریان ارائه کنید ؟ (فروش سریع و انبوه همبرگر)
  6. آیا قصد دارید که مانند مک دونالد با سیاست کاری محصولات غذایی ارزان ارائه دهید تا با نرخ رشد شدیدی در منطقه مواجه شوید؟ یا با ارزان فروشی مخالف هستید؟
  7. آیا مانند مک دونالد حاضر هستید از تجهیزات به روز و متنوع استفاده کنید و آیا پرداخت هزینۀ تجهیزات تخصصی را قبول می‌کنید یا نه؟
  8. آیا مانند مک دونالد حاضرید بابت تبلیغات و برندسازی خودتان هزینه کنید؟ آیا حاضر هستید برای تداوم در بازار نیز هزینه‌هایی بابت تبلیغات و امور برندینگ بپردازید؟ مثلاً مک دونالد 5 درصد از سود شعبات خودش را در آلمان بابت تبلیغات متفرقه و تبلیغات در تلویزیون ملی آلمان دریافت می کند.
  9. آیا مانند مک دونالد به مشتریان خودتان و آپدیت کردن شیوۀ کسب و کارتان اهمیت می‌دهید؟ مثلاً کسی فکرش را نمی‌کرد که مک دونالد به بسته بندی انواع سالاد ها برای مشتری ها بپردازد؟ یا اصلاً کسی باورش نمی‌شد مک دونالد دستگاه های ویژه فروش نوشیدنی قهوه به سایر شعباتش ارائه دهد و وارد تجارت قهوه شود.

درآمد مک دونالد و سیاست های توسعه آن را برای همبرگر فروشی به سبک مک دونالد بررسی کنید:

درآمد مک دونالد در سال 2023 چیزی حدود 50 میلیارد دلار بود، این در حالی است که درآمد نفتی ایران در سال 1402چیزی حدود 30 میلیارد دلار بود. شگفت انگیز است نه؟ به همین دلیل است که بسیاری از افراد تمایل شدیدی به همبرگر فروشی به سبک مک دونالد دارند.

حالا نکته اینجاست که شما می‌خواهید صرفا به دلیل موفقیت یا اسم مک دونالد، کسب و کار خودتان را شبیه آن کنید، اما باید خدمتتان بگویم که مک دونالد برای دولت آمریکا و سرمایه گذاران این شرکت بسیار اهمیت دارد و به پیشرفت و حفظ توسعۀ آن به هر نحوی اهمیت می‌دهند.

مک دونالد سال های سال آزمون و خطا را پشت سر گذاشته است تا به مدل های تعاملاتی با مشتری ها و رسپی های مختلف رسیده است. هیچ وقت فراموش نکنید که شما نمی توانید مانند مک دونالد شوید، بلکه می توانید از آن الگو برداری کنید.

مک دونالد مخالفان بسیار زیادی دارد. پزشکان، جامعه شناسان، متخصصان تغذیه، حامیان حقوق حیوانات، برخی سیاستمداران، طرفداران محیط زیست و… با مک دونالد و سیاست‌های کاری آن مخالف هستند، اما فراموش نکنید که پول در سیستم و بازار آمریکا بر هر چیزی اولویت دارد.

ما قصد نداریم که بخواهیم در مورد مک دونالد بد گویی کنیم یا از خوبی‌های آن تعریف کنیم، بلکه شما به عنوان شخصی که قصد دارد کسب و کاری مانند مک دونالد راه اندازی کند، باید بدانید که مک دونالد به دلیل سیاست‌های آمریکایی و پشتوانه‌های سرمایه گذاران پیشرفت کرده است و معروف شده است و این بدین معنی نیست که مک دونالد در کیفیت غذا عالی است.

در ایران به سختی می‌توانیمهمبرگر فروشی به سبک مک دونالد انجام دهیم، مگر در شهر های بزرگ ایران که آن هم همبرگر های بی‌کیفیت مک دونالد را به سختی می‌پسندند.

بی‌کیفیت؟ درست شنیدیم؟ مگر مک دونالد بی‌کیفیت است؟

شاید برایتان تعجب آور باشد ولی بله اکثر همبرگر های ارائه شده در منوی مک دونالد دارای کیفیت خاصی نیستند و بسیار معمول و عادی هستند. تعجب نکنید، اصل اول کاری مک دونالد غذای ارزان و سریع و در دسترس است و به همین دلیل است که در تمام دنیا شعبات گوناگون زده است. البته مک دونالد همبرگر های با کیفیت و خاص نیز دارد و گاهی اوقات منوی مناسبتی مانند کریسمس، هالووین، جام جهانی و .. را نیز اضافه می‌کند.

مک دونالد در واقعیت با عکس های تبلغاتی
مک دونالد واقعی ، همبرگر بی کیفیت

آیا تمام شعبات مک دونالد طعم همبرگر یکسانی دارند؟

تمامی شعبات مک دونالد مواد اولیه‌شان را باید از مک دونالد تهیه کنند و نباید تفاوتی در طعم سایر آیتم‌های منو ایجاد شود. یکی از دلالیل موفقیت استارباکس و مک دونالد این است که تمامی نکاتی که باعث ایجاد تفاوت در طعم سایر آیتم های منو می شود را برای تمامی شعبات یکسان کرده است مگر آنکه تحت سیاست‌هایش این شرکت تشخیص دهد که در آن منطقه یا استان یا کشور باید طعم همبرگر بر اساس ذائقه مردم تغییر کند.

مک دونالد تمامی تجهیزات مربوط به آماده سازی غذاهایش را مکانیزه کرده است تا جای ممکن دخالت نیروی انسانی در تغییر طعم غذا ها و سایر آیتم های منو کم شود. مثلا برای قهوه‌هایش از ماشین‌های تمام اتوماتیک استفاده می‌کند و خبری از باریستا و اسپرسو ماشین های ایتالیایی نیست.

پس اگر مک دونالد همبرگرهای خاصی نمی فروشد، چرا بخواهیم مانند آن شویم.

اصلاً قرار نیست شما مانند مک دونالد شوید. اصلا هیچ کسی نمی تواند مانند فردی دیگر شود و وجه تمایز های خاص خودش را دارا است. کسب و کار شما نیز این چنین است و باید وجه تمایز های خاص خودش را داشته باشد، بلکه باید از مک دونالد و سایر نکات موفقیت آن برای موفقیت خودتان آگاهی پیدا کنید.

مردم ایران به سختی می‌توانند با آن غذاهای بی‌کیفیت مک دونالد کنار بیایند. درست مانند مردم ایتالیا که اصلا مک دونالد و سایر رستوران‌ها و کافه‌های زنجیره‌ای مانند استارباکس و … را نپذیرفته‌اند و این مجموعه‌ها در آن کشور موفق عمل نکرده‌اند.

مردم ایران هم مانند مردم ایتالیا با غذاهای خوشمزه و مخصوص فرهنگ خودشان بزرگ شده‌اند. درست است که همبرگر های بازاری و ارزان و نیمه آماده در سایر سوپر مارکت‌ها وجود دارند و عموم مردم از آنها استفاده می‌کنند، اما هیچ وقت همبرگر های ایرانی پسند مانند همبرگر های ارزان مک دونالد با کمترین مخلفات سرو نمی شوند. ایرانی‌ها سایر مخلفات همبرگر مانند کاهو، گوجه، پیاز، سس، خیارشور و… را به اندازۀ کافی انتظار دارند و مقدار کم به منزلۀ کیفیت پایین برای آنها تلقی می‌شود.

همبرگر های ارزان قیمت ایران، اغلب با سس فراوان سرو می شوند تا بی طعمی گوشت و نان همبرگر را جبران کنند، در حالی که مک دونالد از سس بسیار کمی استفاده می کند.

اگر نمی‌توانیم همبرگر فروشی به سبک مک دونالد انجام دهیم، چاره چیست؟

چارۀ کار همبرگر فروشی به سبک مک دونالد در ایران، ایرانیزه کردن مک دونالد و پیچیدن نسخه ویژۀ ذائقۀ ایرانیان است. درست همانکاری که خود مک دونالد به هنگام ورود به هند انجام داد. آنها همبرگر گوشت گاو را به گوشت گوسفند تغییر دادند.

ایرانیزه کردن یک اصطلاح برای تغییر هر چیزی به سبک ایرانی است. برای این که بتوانید همبرگرهای مک دونالد را با همان حال و هوای مک دونالد در ایران جا بیندازید و مشتری جذب کنید باید نکات زیر را رعایت کنید :

  1. به مخلفات و سایر اضافات همبرگر توجه ویژه‌ای داشته باشید.

کاهو، گوجه، خیارشور، سس و.. را به اندازۀ کافی قرار دهید و از کم ریختن خودداری کنید. این بدین معنا نیست که سایر اضافات بیشتر از گوشت وجود داشته باشند، بلکه بدین معنی است که ایرانی‌ها به کمبود این مواد (مانند مک دونالد) راضی نیستند. همچنین در ایران اغلب اوقات قیمت سبزیجات و صیفیجات پایین است ولی در اروپا قیمت آنها بیشتر است.

  • برای همبرگر فروشی به سبک مک دونالد در ایران، به ادویه‌ها و سایر افزودنی‌های گوشت همبرگر بر اساس ذائقه هر شهر و استان ایران توجه کنید. در جنوب ایران به تندی غذا بسیار توجه می‌کنند در حالی که بقیه‌ی شهر های ایران بدین صورت نیستند.
  • به رنگ‌های زر و قرمز و سایر رنگ‌های گرم و تند در دکوراسیون، بسته بندی و … توجه کنید.

مک دونالد از رنگ‌های زرد و قرمز و سایر رنگ‌های تند در دکوراسیون و لوگو و سایر بخش‌های تعریف کنندۀ برند خودش استفاده می‌کند. استفاده از رنگ‌های گرم و تند مانند قرمز و زرد به افزایش اشتها و سریع غذا خوردن بشدت کمک می‌کند.

برخی اوقات وارد مغازه های فست فودی که در ایران می‌شود، تمام محیط سفید و بی روح است، گویی وارد اتاق عمل و سردخانه شده ای و هیچ حس و حالی برای سفارش بیشتر و گرسنه شدن باقی نمی‌ماند.

  • مک دونالد به افزایش تعداد مشتریان و راندمان سریع ( ارزان فروشی و آماده سازی سریع) تأکید دارد. به همین دلیل است که توانسته روزانه به بیش از 70 میلیون مشتری سرویس رسانی کند. برای همبرگر فروشی به سبک مک دونالد باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید.
  • مک دونالد به عموم مردم توجه ویژه‌ای دارد و اغلب اوقات به گونه‌ای فعالیت کرده است که عموم مردم، سایر بخش‌های کسب و کارش را بتوانند متوجه شوند. لوگوی ساده، منوی ساده، پرهیز از افزایش آیتم های منو، استفاده از بنر ها و نمایشگر ها (تلویزیون های دیواری) با متن درشت برای عموم مردم، استفاده از عکس زیبای همبرگر ها برای افزایش گرسنگی مشتری ها و… نکاتی هستند که مک دونالد به آن توجه ویژه ای دارد.
  • غیر ممکن است که در مک دونالد وارد شوید و بدون خرید غذا خارج شوید. دلیلش این است که در تمام محیط مک دونالد مدام تحریک می شوید که خرید کنید. نمایشگر ها و پوستر هایی که عکس غذا ها را نشان می‌دهند، از نظر احساسی شما را گرسنه خواهند کرد.
  • چنانچه قصد دارید چندین تحت سیستم فرانچایز در زمینۀ فست فود راه اندازی کنید، باید کارگاه پشتیبانی شعبات را داشته باشید تا مواد اولیه را به صورت انبوه با ماشین آلات به روز تولید کند. همبرگر فروشی به سبک مک دونالد نیاز به کارگاه پشتیبانی شعبات دارد.
همبرگر فروشی به سبک مک دونالد

یکی از دستگاه‌هایی که برای بسته بندی همبرگر ها نیاز دارید، دستگاه همبرگر زن تمام اتوماتیک است. جهت خرید این دستگاه تماس بگیرید. 09130003677

  • در سایر شعبات مک دونالدز از وسایل گرمایشی یا رفاهی به حد زیاد استفاده نمی شود. همچنین بر خلاف کافه های ایتالیایی که میز و صندلی ها به هم نزدیک هستند تا مردم با یکدیگر ارتباط بر قرار کنند، مک دونالدز سعی دارد مردم با یکدیگر ارتباط بر قرار نکنند تا زیاد در محیط رستوران ننشینند و زود غذای خودشان را میل کنند و خارج شوند.

برای راه اندازی کسب و کار همبرگر به چه دستگاه‌هایی نیاز دارید ؟

چرخ گوشت صنعتی : چرخ گوشت 32 تسمه ای برای مصارف متوسط و چرخ گوشت 32 گیربکسی یا 42 گیربکسی برای مصارف فوق صنعتی

دستگاه پوست کن پیاز

دستگاه پوره کن و آبگیر پیاز

دستگاه میکسر گوشت یا خمیر گیر : از حجم 5 کیلو تا 400 کیلویی خمیر گیر موجود است.

دستگاه همبرگر زن (حداقل همبرگر زن نیمه اتوماتیک، در بهترین حالت همبرگر زن اتوماتیک) : کسانیکه می‌خواهند در حجم زیاد همبرگر آماده کنند بهتر است دستگاه همبرگر زن اتوماتیک داشته باشند تا بتوانند به صورت مداوم دستگاهشان را روشن کنند تا در حجم انبوه برای آنها همبرگر را قالب بزند و پلاستیک بزنند.

گریل‌های با کیفیت روغنی ( یا فر پخت همبرگر صنعتی)

رنده برقی

کاهو خشک کن (مصارف کم دستی، مصارف صنعتی برقی با ظرفیت مورد نظر)

دستگاه شست و شو و پوست کن سیب زمینی ( 10 الی 400 کیلویی موجود است)

تاپینگ زیر یخچالی (برای چیدن مواد همبرگر ها و ساندویچ ها باید تاپینگ سرد داشته باشید)

میز کار و سینک و آبچکان استیل ( جنس استیل برای نظافت و سلامتی مشتریان الزامی است.)

دستگاه توستر نان

انواع پمپ سس های سفارشی

دستگاه پنینی میکر یا ساندویچ ساز

گرمخانه کشویی مخصوص همبرگر

دسپلی مخصوص سایر سوخاری ها و سیب زمینی سرخ کرده

هات بنماری برای پنیر آب شده یا دستگاه پمپ پنیر چدار

راه اندازی کسب و کار همبرگر به سبک مک دونالد

داستان شروع به کار مک دونالد :

اواخر دهۀ 1930 خانوادۀ مک دونالد از منچستر به هالیوود مهاجرت کردند و برادران مک دونالد (ریچارد و موریس مک دونالد) برای فعالیت در پشت صحنۀ سینمای هالیوود مشغول به کار شدند. پدر آن‌ها یعنی پاتریک مک دونالد یک کیوسک تهیه‌ی غذا در نزدیکی فرودگاه مونروویا کالیفرنیا در سال ۱۹۳۷ راه‌اندازی کرد. منوی این رستوران کوچک در آن روزها فقط ساندویچ هات داگ بود و مدتی بعد ساندویچ همبرگر به قیمت 10 سنت به منوی آن افزوده شد. همچنین آب پرتقال نامحدود به قیمت 5 سنت به منوی آنها نیز اضافه شد.

برادران مک دونالد سال 1940 کیوسک کوچک پدرشان را چند کیلو متر جابه جا کردند و به سن برناردیوی کالیفرنیا بردند. آن‌ها اسم رستوران را «McDonald’s Bar-B-Que»  گذاشتند. منوی غذایی آن‌ها شامل ۲۵ نوع غذا بود و اکثرشان غذاهایی کبابی (مانند همبرگر که گریل و کباب می شود) بودند.

در آن سال ها رستوران آن‌ها طوری بود که مردم داخل ماشین خود در پارکینگ می‌نشستند و پیش‌خدمت‌ها سفارش آن‌ها را گرفته و غذا را به آن‌ها تحویل می‌دادند. رمز موفقیت برادران مک دونالد در آن روزها این بود که به سبک زندگی آمریکایی خیلی کمک می‌کرد. آماده‌سازی همبرگر سریع و گرفتن سفارش در ماشین که بدین ترتیب مشتریان نیاز نداشتند ماشینشان را پارک کنند و به داخل رستوران بروند.

در سال ۱۹۴۸ برادرات مک دونالد فهمیدند که بیشترین سود آن‌ها از فروش همبرگر به دست می‌آید. آن‌ها منوی خود را تغییر دادند و این بار فقط همبرگر، چیزبرگر، چیپس سیب‌زمینی، قهوه، نوشیدنی‌های بدون الکل و کیک سیب را داخل منوی خود قرار دادند.

در سال ۱۹۵۲ برادران مک دونالد تصمیم گرفتند که ساختمان رستوران خود را با هدف افزایش بهره‌وری و داشتن ظاهر زیباتر تغییر بدهند. آن‌ها برای طراحی ساختمان خود آگهی پخش کرده و با حداقل ۴ معمار مصاحبه کردند. و در نهایت استنلی کلارک مستون را انتخاب کردند.

ریچارد و موریس به همراه مستون روی طراحی جدید ساختمان رستوران باهم همفکری کردند. آن‌ها نقشه‌ی رستوران را در ابعاد واقعی و توسط گچ روی زمین تنیس نزدیک خانه‌ی مک دونالدها طراحی کردند. در طراحی رستوران جدید از سرامیک‌های قرمز و سفید، فولاد ضد زنگ، ورقه‌های فلزی با رنگ‌های روشن، شیشه و نئون‌های قرمز، سفید، زرد و سبز استفاده شد.

آن‌ها همچنین لوگوی رستوران یعنی همبرگری که کلاه سرآشپز روی سرش بود یعنی اسپیدی را با چراغ‌های متحرک نئون طراحی کرد. بعد ها با پیوستن ری کراک لوگو تغییر پیدا کرد و به شکل حرف M اول اسم مک دونالد با الهام از همان کلاه سر آشپز تغییر پیدا کرد. استفاده از تکنیک‌های بازاریابی ری کراک، رستوران معمولی مک دونالد را تبدیل به یک فست‌فود زنجیره‌ای کرد.

سیاست های شعبات مک دونالد به گونه ای شد که آن‌ها وسایل گرمایشی و رفاهی را کاهش دادند تا مشتری‌ها دلشان نخواهد برای مدت طولانی داخل رستوران بنشینند. صندلی‌های رستوران طوری طراحی شد که مشتری‌ها به غذای خود مسلط باشند تا برای سریع‌تر غذا خوردن مشکلی نداشته باشند. صندلی‌ها، کمی بیشتر از حد معمول با هم فاصله داشتند تا مشتری‌ها نتوانند زیاد با هم صحبت کنند. لیوان‌های مشتری‌ها به شکل مخروطی بود تا مجبور شوند در حین غذا خوردن لیوان خود را در دستشان نگه دارند و همین موضوع باعث بالا رفتن سرعت آن‌ها در غذا خوردن می‌شد.

کراک فروشنده‌ای اهل ایلینویز بود که در سال ۱۹۵۴ برادران مک دونالدز به او تعداد زیادی مخلوط کن سفارش دادند و او تصمیم گرفت که شخصاً خودش به آنجا برود و آنها را تحویل دهد. وقتی به کالیفرنیای جنوبی رسید، با دیدن رستوران مک دونالد بسیار متعجب شد؛ رستورانی که به مشتریان بسیاری، غذایی را می‌فروخت که به نظر می‌رسید از خریدش بسیار راضی هستند. او در آن لحظه فرصتی تجاری را حس کرد و به برادران مک دونالد پیشنهاد کرد که حق امتیاز رستوران خود را با او شریک شوند و این پیشنهاد از طرف آنها پذیرفته شد. کراک نخستین شعبه‌ی مک دونالد را در سال ۱۹۵۵ در دس‌پلینزیِ ایلینویز راه‌اندازی کرد.

چند سال بعد نیز کراک تماماً برند مک دونالدز را از برادران مک دونالد خریداری کرد. شعار کراک «کیفیت، خدمات، تمیزی و ارزش» بود. اعتقاد او به این شعار آن‌قدر قوی بود که در سال ۱۹۶۱ آموزشگاهی به نام دانشگاه همبرگر راه انداخت و هر چه از بردران مک دونالد آموخته بود و در آن سالها تجربه کرده بود را آموزش می‌داد.

مک دونالدز زادۀ برادران مک دونالدز است اما سیاست‌های ری کراک بود که این برند را در سایر نقاط آمریکا و جهان رشد داد و توانست سرمایه گذاران بسیاری را به خودش جذب کند.

سیاست کاری برای راه اندازی یک کسب و کار شلوغ فست فود

تا به اینجای کار در میان نکات مختلفی که به آنها اشاره کردیم، به نکاتی که باعث موفقیت مک دونالدز شده است، بسیار اشاره کردیم.

  • به اعداد و ارقام قیمت گذاری آیتم های غذایی توجه کنید..مثلا هیچ وقت ننویسید 30 هزار تومان بلکه بنویسید 29.8 هزار تومان
  • سعی کنید برای موفق شدن به وجود آیتم قیمت مناسب ویژۀ عموم مردم توجه کنید. یک غذای خیلی ارزان عموم مردم را به سمتتان جذب می‌کند.
  • سعی کنید در کنار آیتم ارزان قیمت، آیتم بسیار با کیفیت تر و خاص نیز ارائه دهید.
  • از رنگ های گرم و تند در طراحی دکوراسیون و بسته بندی محصولات غذایی استفاده کنید.
  • لوگوی ساده‌ای با رنگ سازمانی ویژه خودتان طراحی کنید.
  • بسته بندی های بیرون بر شما باید دارای چاپ لوگوی خودتان و رنگ سازمانی شما باشد.
  • برای فرانچایز سعی کنید قواعد و قوانین محکمی داشته باشید و حتما بر اساس قرار داد مکتوب محکم و قانونی پیش بروید.
  • مانند مک دونالد سعی کنید برای عقد قرار داد شعباتتان به صورت قانونی و زیر نظر وکیل پیش بروید.
  • مک دونالد برای اعطای شعباتش حتما کسانی را به عنوان صاحب شعبات انتخاب می‌کند که شغل اصلی شان مک دونالد شود. سود مک دونالد به سود شعبه ها و سرمایه گذارانی که شغل اصلی شان آن شعبۀ مک دونالد می شود را نمی پذیرد مگر تحت شرایطی که شعبۀ بزرگی با سرمایه گذاری انبوه انجام شود.
  • مک دونالد در راه اندازی شعبات جدید به هیچ عنوان نمی گذارد شعبات در نزدیکی هم در یک محدودۀ مشخص احداث شوند تا رضایت سایر سرمایه گذاران حفظ شود.
  • همچنین سعی کنید در محدوده ای که هستید، فست فود های قدرتمند و شلوغ زیادی وجود نداشته باشند.
  • برای رقابت در بازار اقتضادی فست فود ها سعی کنید سایر رقبا را بررسی و آنالیز کنید.
  • به تبلیغات همیشه توجه کنید و به هیچ عنوان از قدرت سایر روش های تبلیغات غافل نشوید.
  • به عکاسی تبلیغاتی و زیبا که به خوبی غذاهایتان را جلوه دهد توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *