ویژگیهای تخصصی بررسی عطر قهوه:
ویژگیهایی که بر اساس آنها قهوه ها را بررسی کرده و امتیاز میدهند,
در گراف زیر به طور کامل نمایش داده می شود.
برای مشاهده محاسبه میزان سود رستوران کلیک کنید.
هر ویژگی دارای امتیاز مجزایی است و امتیاز نهایی بر اساس مجموع امتیازات است:
fragrance:
عطر قهوه است، زمانی که هنوز خشک است و آب روی آن ریخته نشده است.
Aroma:
عطر قهوه است، زمانی که آب داغ روی آن ریخته میشود.
Flavor:
خصیصه اصلی نُتهای میانی قهوه است.
بعد از تماس اول با بوی قهوه تا پس از خوردن قهوه، after taste این ویژگی توسط زبان حس میشود
و بر اساس شدت و کیفیت آن ارزش گذاری می گردد.
این خصیصه در کل زبان از قسمت¬های جلو تا قسمت های عقب زبان حس میگردد.
After taste:
پس از خوردن قهوه، مدت زمانی که مزه و عطر قهوه هنوز قابل حس است
و توسط قسمتهای انتهایی کام حس میشود. اگر این حس کوتاه یا ناخوشایند باشد، امتیاز کمی میگیرد.
Acidity:
اسیدیته قهوه است. این ویژگی به صورت مزه خوشایند
میوهای یا شیرینی یا زنده بودن قهوه و درست پس از ورود قهوه به دهان حس میشود.
این ویژگی اگر ناخوشایند باشد و حالت اسیدیته داشته باشد یک ویژگی منفی محسوب میشود.
Body:
این ویژگی به صورت حس لامسه مایع قهوه در دهان ( بین زبان و سقف دهان) است.
حس پری خوشایندی که ناشی از قوام مایع است.
بعضی قهوهها حالت پرتری دارند مانند قهوه سوماترا و برخی سبک تر هستند.
اما هر دو میتوانند حس خوشایند داشته باشند. مهم این حس خوشایند است.
Balance:
تعادل بین معیارهای فوق الذکر است.
نباید یک ویژگی بر بقیه برتری زیادی داشته باشد و بقیه ویژگی ها را تحت تاثیر قرار دهد.
Clean Cup:
عدم وجود هر گونه حس ناخوشایند از ابتدای تماس با عطر و مزه قهوه تا وقتی که قهوه بلعیده می شود.
نباید هیچ عامل ناخوشایند اضافی در حسهای خوب پیشین تداخل کند.
Uniformity:
یکسان بودن ویژگی های فوق، در فنجانهای مختلفی که از یک قهوه تهیه میشود,
به هر کدام از موارد فوق جداگانه امتیاز دهی میشود و مجموع امتیازات به عنوان امتیاز نهایی آن قهوه در
نظر گرفته می شود.
برای مشاهده ویدیو کلیک کنید.