موچی نوعی شیرینی برنجی و اصیل ژاپنی است که امروزه به سراسر دنیا راه پیدا کرده است و بسیار محبوب شده است. در ایران نیز، افراد بسیاری به آماده سازی و فروش آن در خانه یا مغازه مشغول شدهاند. چنانچه مایل هستید که کسب و کار موچی راه اندازی کنید این مطلب را با دقت تا انتها مطالعه کنید.
موچی یکی از محبوبترین شیرینیها در فرهنگ ژاپنی به شمار میرود که امروزه از مرزهای ژاپن عبور کرده و به سرعت در حال محبوب شدن در سراسر دنیا است. برای اینکه بتوانید مردم ایران را به خرید این محصول ترغیب کنید و کسب و کار موفقی داشته باشید به قدرت خرید و ذائقۀ آنها دقت کنید.

موچی در واقع یک کیک برنجی ساده است که از خمیر کردن، پختن در دمای کم و کوبیدن خمیری نرم، بدست میآید. موچی به عنوان شیرینی مرگبار هم شناخته میشود.
چرا موچی یک شیرینی مرگبار نامیده میشود؟
موچی یک شیرینی دارای بافت نرم و کشسانی است که در خوردن و جویدن آن باید بسیار دقت کنید. باید به آن گاز های کوچک بزنید و خوب بجوید، مبادا که آن را کامل قورت دهید یا گازهای بزرگ را نجویده قورت دهید.
چسبندگی موچی و نجویدن آن میتواند باعث گرفتگی راه تنفس شود و تا به امروز تعداد زیادی از افراد بر اثر این اشتباه جان خودشان را از دست دادهاند. مصرف موچی برای کودکان و سالمندانی که مشکل جویدن و بلع دارند، به هیچ عنوان توصیه نمیشود. موچی شیرینی محبوب کودکان است؛ به همین دلیل والدین حتما باید به آنها تأکید کنند که تکه گازهای کوچک و خوب جویدن را فراموش نکنند.
برای آمادهسازی موچی باید از برنج یا آرد برنج چسبناک استفاده کنید. در ایران اغلب فروشگاهها آن را به نام برنج برنج گلوتینوس ارائه میکنند که اغلب از کشور ویتنام وارد ایران میشود. این نوع برنج بیشتر در کشوهای ژاپن، کره، چین، فیلیپین، لائوس، تایلند، اندونزی، میانمار، هند و ویتنام کشت و برداشت میشود.
برنج چسبناک به انگلیسی sticky rice شناخته میشود. نام ژاپنی آن موچی کومه もち米 mochi-Komeاست.
برنج گلوتینوس یکی از انواع برنجِ آسیایی است که پس از پخت دانههای برنج، چسبندگی بیشتری نسبت به انواع دیگر برنج دارد. این چسبندگی، برای شیرینی حاصل از آن، بافت شگفتآوری ایجاد میکند.



به دلیل قیمت بسیار بالای برنج چسبناک و یا در دسترس نبودن آن ممکن است مجبور شوید از مواد دیگر همچون برنج ساده یا آرد آن و نشاسته استفاده کنید.
دلیل محبویت روز افزون این شیرینی برنجی ژاپنی چیست؟
- دارای بافتی نرم است و انسانها از احساس دهانی حاصل از آن لذت میبرند.
درست احساسی که مصرف فرنی و خامه به شما میدهد. این احساس دهانی، لذت خاصی هنگام جویدن و بلعیدن میدهد. در صنایع غذایی توجه به احساس دهانی – که مشتری حس میکند – بسیار حائز اهمیت است. مثلا جذابیت سیب زمینی سوخاری بلژیکی به خاطر ترد بودن بافت بیرونی آن و نرم بودن بافت درونی آن است. موچی همچنین قابلیت آن را دارد که با فیلینگ (مواد داخلش) و روکشهای مختلف، در آن بافتهای متنوع خلق شود.

- بافتی کشسان دارد، به همین دلیل جذابیت خاصی ایجاد میکند.
این جذابیت کشسانی را در پنیر پیتزا نیز شاهد هستیم. چنین بافت کشسانی به آن وجه تمایز میبخشد و آن را از دیگر شیرینیها متمایز میسازد. در کسب و کارهای غذایی باید به وجه تمایز بسیار توجه کنید، چرا که امروزه تقریبا کسب و کاریهای غذایی اشباع شدهاند و شانس موفقیت و فروش بیشتر با کسی است که خدمات متفاوتی ارائه میدهد.
در ایران به دلیل رونق کمتر صنایع و مشکلات صادرات و تحریمها، سرمایه گذاری در صنایع غذایی شدت زیادی نسبت به دیگر مشاغل دارد. مشاغل غذایی اغلب بازار خودشان را دارند و همچنین دریافت وجه در آنها نقد است.
- این شیرینی برنجی قابلیت آن را دارد که در طعمهای شیرین، شور، ترش یا ترکیبی از طعمها آماده شود.
عطر و طعم محصولات غذایی در صنایع غذایی آنقدر مهم است که افرادی را با حس چشایی قوی برای تست رایحهها و مزهها و حفظ کیفیت استخدام میکنند. سعی کنید برای مطلوب بودن این شیرینی برنجی برای سایر مردم، دارای انواع مزهها به صورت بالانس باشد.
- موچی قابلیت رنگارنگ بودن دارد. در راه اندازی کسب و کار موچی بسیار کمک کننده است.
به سادگی با مواد غذایی مختلف یا رنگهای خوراکی میتوان آن را به رنگهای مختلف در آورد. به صورت اصیل ژاپنی موچی با پودر چای ماچا مخلوط شده و رنگی سبز به خود میگیرد. خواص چای ماچا و طعم آن در ژاپن اهمیت فراوانی دارد. ژاپنیها علاقۀ خاصی به ماچا دارند و از مصرف مواد غذایی همراه با آن یا چای آن بسیار لذت میبرند.
در فرهنگ ژاپن نیز موچی انواع مختلف با مواد اولیۀ متفاوت و اشکال متنوع دارد. در راه اندازی کسب و کار موچی می توانید با این امکانات برای مشتریها حس تنوع خلق کنید.


- میتواند در طعمهای مختلف آماده شود.
طرز تهیۀ موچی با افزودنیهای مختلف بسیار گسترده است، به همین دلیل تنوع بسیار زیادی پیدا میکند و هیچگاه از مصرف انواع آن خسته نمیشوید. عطر و طعمها یا به صورت اصولی مزهها و رایحهها در صنایع غذایی آنقدر اهمیت دارند که میتوانند برای هر محصول یک وجه تمایز خلق کنند. برای مثال هیچگاه ما طعم بسکویت مادر را که در کودکی مصرف میکردیم از یاد نمیبریم.
- این شیرینی برنجی را میتوانید در اشکال متفاوت و حتی اشکال فانتزی و عروسکی به فروش برسانید.
در کسب و کار آماده سازی موچی میتوانید با رنگها، طعمها و اشکال موچی تنوعهای بی نظیری خلق کنید. بسیاری از بانوانی که در منزل به آماده سازی و فروش موچی مشغول هستند با ذوق و سلیقه بسیار اشکال متنوعی از موچی خلق میکنند.
این شیرینی قابلیت آن را دارد که به اشکال عروسکی و شخصیتهای معروف کارتنی به فروش برسد. این اشکال برای کودکان و حتی بزرگسالان بسیار جذاب است.
بسیاری از مردم دوست دارند غذایی که مصرف میکنند دارای ظاهری جذاب باشد. هنر تزئین غذا یک رشته دانشگاهی در کشورهای توسعه یافته است. موچی نیز از این هنر بیبهره نیست و میتوان آن را به خوبی تزئین کرد.

- داخل موچی را می توان با مواد غذایی مختلف پر کرد (فیلینگها)
چنین قابلیتی تنوع عجیبی به کسب و کار شما میبخشد. ایرانیان علاقۀ خاصی به پسته، بادام، گردو، کشمش، نارگیل، خرما و… دارند. استفادۀ عاقلانه از این مواد غذایی درون موچی میتواند ذائقه ایرانیان را به مصرف موچی عادت دهد و میان عامۀ مردم ایران آن را محبوب کند.

- این شیرینی برنجی را میتوان علاوه بر مغزیجات متنوع، به همراه روکشهای متفاوت سرو کرد.
این قابلیت، باز هم به موچی تنوع بینظیری میبخشد. پودر گردو، پودر نارگیل، پودر پسته و سایر مغزیجات برای ایرانیها مطلوب و خاطرهانگیز هستند. همچنین پودر قند نیز میتواند حس نوستالژی برای ایرانیها ایجاد کند، چرا که بسیاری از شیرینیهای اصیل ایرانی با روکش خاکۀ قند عرضه میشوند. آنقدر فیلینگها و روکش|های موچی میتوانند متنوع باشند که یک کتاب مفصل میتوانیم در مورد آن بنویسیم.
رمز موفقیت در کسب و کار موچی
به طور خلاصه میتوانیم بگوییم که دلایل زیر میتواند شما را به راه اندازی این کسب و کار ترغیب کند. همچنین نکات زیر را برای موفقیت هر چه بیشتر، خوب به خاطر بسپارید.
- بازار تقریباً بدون رقیب (به خصوص در مقیاس مغازه و کارگاه) ما در ایران آماده سازی و پخت موچی را در منازل داریم، اما مغازۀ آن و کارگاه آن بسیار کم است و تا جایی که ما اطلاع داریم کارخانۀ آن وجود ندارد.
- نوین بودن و توانایی اولین بودن : ممکن است کمی سخت به نظر برسد، اما نبود رقیب به شما اجازۀ شکل دادن بازار و ذائقهی مشتریها را میدهد. نبود رقیب در بازار، رقابت بر سر قیمت را از بین میبرد ولی ممکن است بازاریابی را سخت کند.
- بافت نرم و کشسانی متمایز ( وجه تمایز خوب) : چنانچه برنج چسبناک نداشتید، سعی کنید با مواد دیگر همچون نشاستۀ ذرت این بافت را حفظ کنید.
- قابلیت رنگارنگ بودن و خلق اشکال جدید (وجه تمایز بسیار قوی، ایجاد حس تنوع و بازاریابی قوی)
- توانایی خلق طعم های مختلف ( ایجاد حس تنوع و جلو گیری از تکراری شدن محصول)
- داخل موچی را می توان با مواد متنوع مانند میوه ها (توت فرنگی، موز و ..)، مغزیجات مختلف (گردو، پسته، بادام و..) مربا، شکلات، کرم نارگیلی، خامه، بستنی و انواع کرمها پر کرد.
- مواد اولیه آسان و طرز تهیۀ آسان
- آماده سازی و فروش تجهیزات کسب و کار موچی در مقیاس کم تا زیاد توسط گروه صنعتی زادمن (کسب و کار خانگی ، مغازه، کارگاه و کارخانهای)
به عنوان بخش کوچکی از فعالان صنایع غذایی خدمتتان عرض میکنم : همیشه سعی کنید گام به گام تجربیاتتان، دانش، مهارت و تجهیزات کسب و کارتان را بهبود ببخشید. سنگ بزرگ نشانهی نزدن است. بسیاری از افراد موفق در کسب و کارهای نوین، به دلیل علاقهی شدید به آموختن و پشتکارشان در آن زمینه موفق شده اند.

تجهیزات راه اندازی کسب و کار موچی در مقیاس صنعتی
گروه صنعتی زادمن افتخار آن را دارد که به صورت نوین در ایران دستگاه های کسب و کار موچی را طراحی کند و بسازد. شما میتوانید دستگاه های زیر را از ما خریداری کنید :
- دستگاه کف زن (برای هم زدن و کوبیدن خمیر موچی)
قدرت این دستگاه فوق العاده است و برای هم زدن خمیر موچی کم نمیآورد و قابلیت هم زدن خمیر های سفت را دارد. به شرطی این دستگاه مناسب است که پخت موچی را جدا انجام دهید. این دستگاه در اندازه های مختلف ساخته می شود و برای مغازهها، کارگاهها و حتی کارخانهها (اندازۀ بزرگ و تخصصی اش) مناسب است.
سر این کف زن دقیقا مشابه پتکهای ژاپنی اصیل است که با آن خمیر نرم موچی را میکوبند. با این تفاوت که جنس آن از پلاستیکهای استاندارد صنایع غذایی است و چوبی ساخته نمیشود، چرا که چوب از نظر بهداشتی دارای ایراد است و میتواند باکتریها را درون خودش ایجاد کند.
شاید برایتان مفید باشد : خرید دستگاه کف زن حلیم


- دستگاه داغ زن ( هم زمان عمل پختن و هم زدن)
برای حفظ کیفیت بهتر این غذا بهتر است آن را در دمای بالا نپزید، به همین دلیل ما در گروه صنعتی زادمن دستگاه داغ زن را به گونهای میسازیم که دمای آن از دمای بخار آب بیشتر نشود.
خیلی مهم است که دما روی دمای بخار آب حفظ شود. چنانچه نخواستید این دما روی دمای بخار آب حفظ شود، شعلهای با شدت بسیار کم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم میتوانیم زیر دیگ آن قرار دهیم.
ساخت سیستمهای متفاوت برای ایجاد دمای ثابت یا متغیر در گروه صنعتی زادمن امکان پذیر است. میتوانیم آن را با فناوری ترموستات بسازیم که دما تا محدودۀ مشخصی که شما میخواهید بالا برود.
میتوانیم آن را با فناوری دیگ بخار تک جداره یا دو جداره بسازیم که دیگ صرفاً با بخار گرم شود یا تا دمای نقطۀ جوش بخار آب دیگ داغ شود. ساخت چنین دستگاهی برای کارگاه ها و کارخانه های آماده سازی موچی مناسب است، چرا که قیمت پایینی ندارد و توانایی تولید انبوه را فراهم میسازد.
هم چنین چنانچه خواستید دیگ دارای نشانگر دما باشد، ساخت آن امکان پذیر است و ما میتوانیم آن را به گونهای بسازیم که شعله را خودتان برای رسیدن به دمایی که به صورت دیجیتال یا عقربهای تنظیم می شود، تغییر دهید. هر چیزی که فکرش را بکنید در این مورد ما توانایی ساخت داریم، ولی باید به پتانسیل فروش و بازاریابی خودتان دقت کنید.
پیشنهاد ما به شما اینست که مرحله به مرحله تجهیزات مورد نیازتان را بر اساس افزایش فروش اضافه کنید، به طبع خرید بهترین تجهیزات برای کارگاه موچی – آن هم محصولی که فروش و بازاریابی آن فرصت می طلبد – ممکن است شما را در ابتدا دلسرد کند. قدم به قدم تجهیزاتتان را افزایش دهید.
شاید برایتان مفید باشد : خرید دستگاه داغ زن 90 لیتری
بهترین دمای پخت این شیرینی اصیل ژاپنی، دمای نقطه جوش و دمای بخار آب است. برنج مخصوصی که برای این غذا استفاده میشود باید در دمای کم پخت شود تا چسبندگی و بافت خودش را از دست ندهد.
- انواع خمیر گیرها یا میکسر های قنادی
بسیار مهم است که برای آماده سازی موچی به خوبی خمیر آن هم زده و ورز داده شود. ورود حبابهای هوا داخل بافت خمیر و ایجاد گرمی حاصل از کوبش و اصطکاک باعث انجام واکنشهای شیمیایی می|شود که به دلپذیر شدن بافت این شیرینی کمک بسزایی میکند. عطر و طعمهای مواد غذایی حاصل از واکنش های شیمیایی است که هنگام پخت یا در طول زمان برای آنها پیش میآید.
اکسیژن موجود در هوا یکی از مهمترین فاکتور های تأثیر گذار روی طعم و ظاهر مواد غذایی است. چه دستگاه کف زن خریداری کنید و چه دستگاه خمیر گیر و یا میکسر، به هر حال باید بگذارید به خوبی خمیر موچی ورز داده شود. پیشنهاد ما در مرتبۀ اول اینست که کف زن یا داغ زن خریداری کنید. در مرتبۀ دوم میکسر قنادی و در آخر خمیر گیر قنادی.
اصل کاری که برای موچی انجام میشود، کوبش آن است. برخی از آشپزان سنتی ژاپنی ساعتها به کوبش این خمیر اقدام میکنند تا با حرارت حاصل از کوبش و اصطکاک، این شیرینی پخته شود. البته آنها از قبل برنجها را میپزند و سپس با ساعتها کوبش حرارت برای مراحل بعدی پخت ایجاد میکنند.
چنانچه در فیلمها و مستندهای موچی اصل ژاپنی ببینید، فردی با دست خمیر را ورز میدهد و شخص دیگری آن را میکوبد. این کار جنبۀ نمایشی و احترام خاصی میان ژاپنیها دارد. بهتر است دقت کنید که هر چند ثانیه یکبار افراد دستها و پتک خودشان را خیس میکنند. قطرات آب به حفظ رطوبت موچی و بالا نرفتن دمای آن بسیار کمک میکند.
در مقیاس صنعتی ما نه توانایی ساعتها کوبیدن این وسیله (چه با دست و چه ماشین) را داریم و نه وقت آن را. به همین دلیل بهتر است که با ایجاد حرارت اندک این شیرینی را آماده کنیم.


پختن این شیرینی در دو مرحله انجام میشود. یک مرتبه پختن برنجها و یک مرحله حرارت دادن اندک خمیر. البته ما تخصصی و ادعایی در آماده سازی موچی و طرز تهیۀ آن نداریم و اصلا در حوزۀ کاری ما نیست، بلکه فقط میتوانیم تجهیزات مورد نیاز آن را طراحی کنیم و بسازیم و مابقی تجهیزات مانند میز کار و سینک و… را برایتان فراهم کنیم.
برای دریافت مشاورۀ رایگان تماس بگیرید : 09130003677
چنانچه خواستید خودتان برنج گلوتینوس را آرد کنید نیاز به انواع آسیاب غلات دارید که در مقیاسهای مختلف خانگی و صنعتی توسط گروه صنعتی زادمن فروخته میشود. در بازار سازندگان بسیاری نیز انواع آسیابهای مناسب آرد کردن برنج را میسازند.
اگر خواستید برنج با بپزید و سپس آن را له کنید، از چند تا دستگاه به دلخواه میتوانید استفاده کنید :
- چرخگوشت یا دستگاه مشابه با مکانیزم آن
- دستگاه کاتر میکسر (بشقابی یا سطلی)
- خود دستگاه داغ زن یا کف زن (این دستگاه به هدف آماده کردن حلیم و آش و یا خورش ماست اصفهانی ساخته شده است و برای بافت موچی نیز بسیار مناسب است تا در مقیاس صنعتی راندمان کاری به شدت افزایش یابد.)
آنچه که در خرید تجهیزات صنعتی مورد نیاز کسب و کار موچی باید دقت کنید کیفیت و کارآیی آنها است. باید متناسب با ظرفیت تولیدتان تجهیزاتتان را خرید کنید.
- ابتدا مشخص کنید که کسب و کار شما در چه مقیاسی است.
کارخانهای، کارگاهی، مغازه یا خانگی : کارخانه یعنی بتوانید به تمام ایران بار بفرستید. پس باید ماشین آلات قدرتمندی داشته باشید از مواد نگه دارنده در موچی استفاده کنید.
آماده سازی موچی به صورت کارگاهی یعنی ظرفیت تولیدتان کمتر از کارخانه است، اما بازهم تولید زیادی دارید و باید بتوانید مردم یک شهر و یا شهرهای اطراف را تأمین کنید.
آماده سازی موچی در مغازه هم اگر ظرفیت تولید کمتری دارد، اما باز هم باید بتوانید به خوبی تولید و فروش داشته باشید. برای مغازه مجبور هستید که به ظواهر تجهیزات (چنانچه در دید مشتری هستند) دقت کنید و از دکوراسیون خوبی برخوردار باشید.
آماده سازی موچی در خانه هم مناسب بانوان یا افرادی است که به عنوان شغل دوم به آن نگاه می کنند. موچی های خانگی اغلب از طعم و ظاهر منحصر به فردی برخوردار هستند. بانوان ایرانی در تزیین مواد غذایی ذوق بسیاری دارند.
رمز پیروزی کسب و کار های خانگی کیفیت عالی آن ها است، چرا که در تولید انبوه (به خاطر تازه نبودن یا هزینه های تولید و کاهش کیفیت مواد اولیه) اغلب کیفیت خوبی را شاهد نیستیم.
راه اندازی مغازۀ موچی
جهت راه اندازی کسب و کار موچی – به دلیل تازه بودن این کسب و کار در ایران- باید به خوبی اطلاعات کسب کنید و از افراد مختلف، مشاورۀ لازم را دریافت کنید. ما به عنوان طراح، سازنده و فروشندۀ تجهیزات آشپزخانۀ صنعتی و قنادی میتوانیم شما در خصوص خرید تجهیزات مورد نیازتان راهنمایی کنیم. 09130003677

موچی در فرهنگ ژاپنی انواع بسیار مختلفی دارد، اما لازم نیست که شما در ایران بخواهید دقیقا همان فرهنگ و سنت را وارد کنید. امروزه صنایع غذایی آنقدر از تنوع بسیاری برخوردار هستند که نمی توانید به مردم ایران آن شکل از فرهنگ و اشکال و عطر و طعمهای موچی را ارائه دهید.
قدم اول برای راه اندازی کسب و کار موچی آشنا کردن مردم ایران با این محصول است : سعی کنید چند محصول موچی ساده که برای ذائقه ایرانیها مطلوب هستند ارائه دهید. رمز موفقیت در کیفیت مناسب – خرید مواد اولیه خوب و قیمت مناسب – داشتن تجهیزات عالی- قیمت مناسب محصول و فروش هر چه بیشتر است.
مردم ایران نمیتوانند با پیچیدگی محصول موچی و انواع ژاپنی اصیل آن آشنا شوند، چرا که هنوز هم که هنوز است خیلی از مردم شیرینیهای سنتی مناطق خودشان را نمیشناسند. مشغلهها و مشکلات اقتصادی، قدرت خرید و قدرت انتخاب را از عامۀ مردم گرفتهاند. در منوی کسب و کار موچی باید یک شیرینی ساده و خوشمزه و قابل خرید برای عامۀ مردم وجود داشته باشد و سپس میتوانید انواع دیگر را در مقیاس تولید کمتر به مردم ایران ارائه دهید.