سیب زمینی بلژیکی یکی از محبوب‌ترین غذاهایی است که لذت طعم منحصر به فرد آن همراه با سس‌ کچاب یا مایونز، هیچگاه از ذهن پاک نمی‌شود. برای آشنایی با این کسب و کار جذاب تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

سیب زمینی در نظر عموم مردم ایران هم به عنوان میان وعده و هم به عنوان وعدۀ اصلی شناخته می‌شود. سیب زمینی در عین ساده بودنش، روش های پخت متنوعی در سراسر دنیا دارد. سیب زمینی بلژیکی اگر چه در ایران به تازگی معروف شده، اما در دنیا سالهای سال است که محبوب است.

از سیب زمینی سرخ کرده می‌توان به عنوان غذای اصلی یا مکمل دیگر غذاها استفاده کرد. سیب زمینی سرخ کرده با پنیر و ژامبون عالی می‌شود، همراه با تخم مرغ خوشمزه است و به عنوان دورچین سایر غذا ها چه فست فود ها (مانند همبرگر) و چه غذاهای ایرانی (کباب و جوجه کباب) جذاب است.

برای موفقیت در راه اندازی سیب زمینی بلژیکی باید به نکات برندسازی و خلق وجه تمایز توجه ویژه‌ای داشته باشید. انواع سیب زمینی سرخ کرده در ایران در مجموعه غذایی‌های متفاوت پیدا می‌شوند، اما اینکه شما برای این محصول افراد را به سمت خودتان جذب کنید تنها با نکات برند سازی امکان پذیر است.

دلیل محبوبیت سیب زمینی بلژیکی در ایران :

مهم ترین تفاوت سیب زمینی بلژیکی با دیگر سیب زمینی‌های سرخ کرده اینست که وسط خلال‌های سیب زمینی بلژیکی نرم است اما بیرونش ترد است. در حالی که بسیاری از سیب زمینی‌های سوخاری کاملا ترد و شکننده و خشک هستند.

رمز موفقیت کسب و کار سیب زمینی بلژیکی

وجود چندین نوع سس می‌تواند تنوع بسیار زیادی به منوی سیب زمینی سرخ کرده ببخشد. بدین صورت عموم مردم از تکراری شدن طعم سیب زمینی در مغازۀ شما شاکی نخواهند شد.

سیب زمینی بلژیکی چیست؟

سیب زمینی بلژیکی، داخلش نرم است ولی بافت بیرونش ترد و لذت بخش است. در این روش باید سیب زمینی دو بار درون روغن داغ سرخ شود. در روش سیب زمینی بلژیکی به دلیل برش های ضخیم تر، روغن کمتری داخل سیب زمینی جذب می شود. زخامت‌های برش سیب بلژیکی یک مسئله‌ی ذائقه‌ای است. اینکه دوست داشته باشید چقدر آنها را باریک‌تر برش دهید به خودتان بستگی دارد. سعی کنید سیب زمینی‌ها زیاد باریک نشوند چرا که دیگر وسطشان نرم نخواهد ماند.

برای کسب و کارهای سیب بلژیکی سرعت عمل مهمتر است، پس خلال کن سیب زمینی خریداری می‌کنند.

برخی افراد سیب زمینی را بدون پوست سرو می‌کنند و برخی دیگر پوست آن را می گیرند. (بهتر است سیب زمینی پوستش گرفته شود. نزد عموم مردم پسندیده تر است.)

برای آنکه سیب بلژیکی هنگام سرخ شدن رطوبت خودش را از دست ندهد و خشک نشود، اغلب اوقات برای مدت 20 دقیقه الی نیم ساعت درون آب آن را خیس می‌کنند.

برخی افراد معتقدند می‌توان سیب زمینی‌ها را درون آب جوش پخت؛ اما به نظر ما به شرطی که سیب زمینی با پوست پخت شود این کار مفید است. پخت سیب زمینی کامل درون آب چنانچه سیب زمینی له نشود، به خوش طعم تر شدن آن کمک می کند، اما ممکن است سرعت کار را خیلی خیلی کم کند.

چنانچه سیب زمینی برش خورده درون آب داغ پخت شود، میزان نشاستۀ مفید خودش را از دست می‌دهد. بهتر است سیب زمینی‌ها درون آب سرد و یا آب و یخ برای مدت کوتاهی قرار بگیرند. شوک دمایی آب سرد و افزایش رطوبت سیب زمینی ها مفید هستند.

بعد از خیس خوردن سیب زمینی ها باید بگذارید آب آنها گرفته شود.برای این کار می توانید ترولی آبچکان مخصوص سیب زمینی برایتان بسازیم.

وجود نشاستۀ زیاد و ترکیبات شیمیایی که به خوش طعم شدن سیب زمینی کمک می‌کنند، برای داشتن یک سیب بلژیکی منحصر به فرد واجب هستند، به همین دلیل باید از سیب زمینی‌های رسیده استفاده کنید و سیب زمینی‌های خام را انتخاب نکنید.

سیب بلژیکی برای پخت مرتبۀ اول، باید حدود 5 دقیقه درون روغن داغ سرخ شود. حتما دقت کنید که روغن داغ است، چرا که شوک وارده به سیب زمینی‌ها در آزاد شدن طعم آن بسیار اهمیت دارد.

پس از پخت درون روغن، باید اجازۀ سرد شدن به سیب زمینی‌ها بدهید. دلیلش هم ساده است، سطح روی سیب زمینی‌ها خشک و ترد شود و وسط آن نرم باقی بماند.

دستگاه شوک فریزر؟

شوک فریزر، در زمان کمتر از نیم ساعت کامل سیب زمینی‌های داغ را یخ می‌زند. این جاست که دیگر طعم سیب زمینی‌ها و بافت آنها منحصر به فرد و متفاوت می‌شوند.

وجود دستگاه شوک فریزر در یک مجموعه‌ی بزرگ سیب زمینی بلژیکی باعث افزایش چند برابری راندمان کاری می‌شود. سرد شدن سیب زمینی‌ها بعد از پخت اول بسیار مهم است و با دستگاه شوک فریز این زمان برای فروش انبوه چند برابر کمتر می‌شود.

جهت دریافت اطلاعات شوک فریزر تماس بگیرید: 09130003677

بافتی که در دهان حس می‌شود، در سایر صنایع غذایی بسیار اهمیت دارد. خیلی اوقات افراد بسکویت می خورند چون حس ترد بودن و خشکی آن را دوست دارند. بافت دهانی که خرمالو ایجاد می‌کند، بسیار متفاوت است و طعم آن مانند دیگر میوه‌ها حس می‌شود.

استفاده از سیب زمینی‌های نیمه آماده و بسته بندی بازاری مجاز است؟

چنانچه کافه یا رستورانی کوچک دارید که مصرف سیب زمینی‌تان کم است و آماده سازی تازه‌ی سیب زمینی برایتان از لحاظ وقت و انرژی امکان پذیر نیست، از برند های نیمه آماده استفادع کنید، در غیر اینصورت آنها را پیشنهاد نمی کنیم. هر مواد اولیه ای تازه اش مطلوب و خوب است.

نکته : هیچ وقت قبل از سرخ‌شدن به سیب زمینی‌ها نمک و سایر ادویه ها را اضافه نکنید. بعد از دومین مرحله از پخت باید به سیب زمینی ها نمک و سایر ادویه‌های مورد نظرتان را اضافه کنید..

انتخاب نوع ادویه ها و سس‌ها کاملا به خودتان بستگی دارد که چگونه عمل کنید.

راه اندازی کارگاه سیب زمینی بلژیکی :

برخی افراد تمایل دارند که کارگاه آماده‌سازی سیب زمینی بلژیکی راه اندازی کنند. برخی افراد دارای کارگاه‌های آماده سازی این محصول هستند که نیمه آماده یا آماده شدۀ آن را به شعبات خودشان یا همکاران ارسال می کنند.

ما پیشنهاد می کنیم که چنانچه قصد دارید مغازۀ سیب زمینی بلژیکی داشته باشید، حتما خودتان تمامی مراحل آماده سازی آن از شستن و خلال کردن و سرخ کردن آن را انجام دهید. حتی سعی کنید سس هایتان را نیز خودتان درست کنید.

مکان مغازۀ سیب زمینی بلژیکی بسیار مهم است. به هیچ عنوان این کسب و کار را در مناطق لاکچری و بالای شهر تهران راه اندازی نکنید. چنین کسب و کاری در مرکز شهر بیشتر مشتری خواهد داشت، به خصوص اطراف جاهایی که عموم مردم بیشتر تردد دارند، مانند بازارها ، نزدیک ایستگاه‌های مترو، نزدیک دانشگاه ها، نزدیک پارک‌ها و مکان های تفریحی، نزدیک سینماها و …

سیب زمینی بلژیکی بیرون بر

مشتری های سیب زمینی بلژیکی عموماً به عنوان یک وعدۀ تفریحی و متفاوت آن را سفارش می‌دهند، به همین دلیل بهتر است بیرون‌بر باشد و یا دارای میز و صندلی‌های سادۀ فست فودی باشد. این کسب و کار نیاز به جای نشستن زیاد ندارد و نباید مانند رستوران‌های لاکچری دارای سالن های بزرگ و میز و صندلی های راحتی باشد. هیچکسی برای قرار های کاری و عاشقانه سیب زمینی بلژیکی را انتخاب نمی‌کند، بلکه سیب زمینی بلژیکی بیشتر به هدف قیمت مناسب و تفریحی بودن آن انتخاب می‌شود.

سیب زمینی بلژیکی

دکوراسیون سیب زمینی بلژیکی

کسب و کار های سیب زمینی بلژیکی باید دارای صندوق یا مانیتور های سفارش‌گیر و خود پرداز در دسترس مشتری باشند. برای سیب زمینی بلژیکی مشتری به هیچ عنوان نباید معطل شود و بلافاصله یا لحظاتی پس از سفارش، محصول خودش را می‌گیرد و می‌رود. اگر فکرتان اینست که مشتری سفارش دهد و سپس او را معطل کنید تا سیب زمینی‌هایش را سرخ و آماده کنید، کاملا در خطا هستید، سیب زمینی بلژیکی جزو سریع‌ترین غذاهای فست فودی است که می‌شناسید.

مشتری سفارش می‌دهد و حداکثر در بیشترین زمان تا 5 دقیقه تحویل می‌گیرد!

سیب زمینی سرخ کرده دارای تنوع محصول و تنوع آیتم خاصی نیست، بلکه خودتان هستید که باید تنوع محصول خلق کنید. ظرف آویز سس یکی از زیباترین تکنیک‌هایی است که می‌توانید انجام دهید. ظرف آویز سس حس عجیبی به مشتری القا می‌کند همینکه ببیند سس را به انتخاب خودش زیاد و کم از آویز روی سیب زمینی هایش می‌ریزید برایش بسیار جالب است.

بسیته بندی سیب زمینی بلژیکی

اصولا بسته بندی سیب زمینی سرخ کرده، هویت آن را می رساند. در ترکیب رنگ های بسته بندی و دکوراسیون مغازۀ سیب زمینی بلژیکی باید از رنگ های تند و پر انرژی مانند زرد، قرمز و نارنجی استفاده شود.

برای کسب و کار سیب زمینی بلژیکی باید اسمی خاص و هیجان انگیز انتخاب کنید. مغازۀ سیب زمینی بلژیکی باید از دور جلب توجه کند. وجود نورپردازی، تابلو های بزرگ، رنگ های تند دکوراسیون و پروژکتورهای روشنایی جزو الزامات هستند.

کسب و کارهای سیب زمینی بلژیکی باید از پرسنل پر انرژی برخوردار باشند و فردی که با مشتری ها تعامل می کند (مانند صندوق دار و تحویل دهنده) باید فردی خوش صحبت و خوش برخورد باشد.

تجهیزات سیب زمینی بلژیکی

سرخکن ایستاده

پوست کن سیب زمینی

خلال کن دستی یا برقی

هود و سانتریفیوژ

میز کار استیل

سینک استیل

کابینت و آبچکان

یخچال ذخیره سازی مواد اولیه (ایستاده یا یخچال میز کار)

 یخچال ایستاده برای نوشیدنی ها و نوشابه ها

فریزر ( در صورت نیاز به منوی همراه با کالباس گوشت و ..)

گرمخانه یا دیسپلی رو میزی (برای نمایش سیب زمینی ها و برخی اوقات شوتینگ سیب زمینی)

ظروف بن ماری

مخلوط کن و بلندر برای سس سازی

پمپ سس آویز دار

شوک فریزر ( در صورت کار حرفه ای)

ترولی ایستاده استیل و بن ماری

دستگاه تصفیه روغن (عمر روغن را با گرفتن آشغالهای ریز و درشت تا 3 برابر بیشتر می کند)

پمپ سس گرم برای پنیر چدار (در صورت نیاز)

فر یا ماکروویو (برای آیتم منو سیب زمینی همراه با کالباس و پنیر و سایر مخلفات)

صندوق و سیستم حسابداری

جهت خرید تمامی تجهیزات تماس بگیرید: 09130003677

تاریخچۀ سیب زمینی بلژیکی:

در میان فرهنگ مردم بلژیک و مردم فرانسه، بحث های زیادی در مورد اصالت و تاریخ سیب زمینی سرخ کرده وجود دارد. در فرهنگ آمریکا آن را French fries می نامند، در حالی که از قدیم سیب زمینی سوخاری در میان مردن بلژیک بیشتر مرسوم و محبوب تر بوده است.

برای عصبانی کردن یک بلژیکی کافی است از او بپرسید که سیب زمینی سرخ کردۀ فرانسوی چگونه است؟ بلژیکی ها تعصب خاصی روی سیب زمینی سرخ کرده دارند و بسیار روی مالکیت تاریخی آن تعصب دارند. برای مثال اصفهانی ها بریان را از آن خودشان می دانند و به طبع وجود بریانی‌ها در اصفهان زیاد تر است.

پل ون هاور خواننده و نوازنده بلژیکی، هنگام کنسرت خود در نیویورک فریاد زد:« آن‌ها سیب‌زمینی‌های فرانسوی نیستند، بلکه بلژییکی هستند.» دلیلش هم تعصب زیاد بلژیکی ها روی سیب زمینی سرخ کرده است.

طبق گفته ها در ایام قدیم سیب زمینی ها تلخ و بد طعم بودند و به مرور زمان تغییر کردند و با اصلاحات نژادی به دست انسان، طعم شیرینی پیدا کردند.

طبق گفته ها، بلژیکی ها عادت داشتند که ماهی های کوچک را درون روغن سرخ کنند. در فصل های سرمای شدید که رود ها و حتی دریا هم یخ میزد، سیب زمینی را باریک می کردند و سرخ می کردند.

زمانی که قحطی فرانسه افزایش پیدا کرد، مردم مجبور به مصرف سیب زمینی شدند. تا قبل از آن سیب زمینی را خوراک حیوانات و گراز می دانستند. آنها می گفتند که مصرف سیب زمینی باعث نشر بیماری هایی مانند جزام می شود. در زمان قحطی فرانسه مردم مجبور به مصرف آن شدند و به ارزش غذایی آن اگاه شدند. در مورد اینکه آیا سرخ کردن آن را از مردم بلژیک یاد گرفتند و یا خودشان آن را ابداع کردند هیچ سند معتبری در دسترس نیست.

مردم بلژیک معتقدند سیب زمینی سرخ کردۀ آنها بسیار خوش طعم‌تر و سالم تر از دیگر سیب زمینی ها است. آنها در انتخاب نوع سیب زمینشان و پخت آن وسواس خاصی به خرج می‌دهند.

سیب زمینی سرخ کرده آنقدر در بلژیک محبوب است که در هر خیابان چندین و چند فروشندۀ آن را پیدا می‌کنید.

اگر سیب زمینی سرخ کرده مربوط به بلژیک است چرا در فرهنگ آمریکایی به آن سیب زمینی فرانسوی می گویند؟

می گویند هنگام جنگ جهانی اول زمانی که سربازان آمریکایی در بلژیک حضور داشتند، خیال می‌کردند که در فرانسه هستند به همین علت این نوع سیب زمینی‌ها را سیب زمینی فرانسوی نامیدند.

دلیل دیگر آن به کلمه‌ی فرنچ French مربوط می شود. فرنچ به معنی خلال کردن است و اصلا در این نوع سیب زمینی اصلاً به کشور فرانسه اشاره نمی شود، بلکه خلال بودن، علت نام گذاری آن است.

برخی افراد هم گفته اند که سیب زمینی سرخ کرده توسط بسیاری از آشپزهای فرانسوی در آمریکا و انگلستان رواج داده شده است و به همین علت مردم آن سیب زمینی فرانسوی نامیده اند.

اصلا مهم نیست که سیب زمینی سرخ کرده توسط چه کسانی اول رواج داده شده است بلکه دستور پخت جذاب بلژیکی امروزه بیشتر خواهان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *