سوخاری کیلویی یکی از مشاغلی تازه رسیده د ر 5 سال اخیر در ایران میباشد که پیشرفت چشمگیری داشته است و حتی برندهای مختلف در هر استان، چند شعبه به همین منظور راه اندازی کرده‌اند.

همانطور که از اسم کیلویی پیداست، در این کسب و کار غذایی، به فروش انبوه توجه ویژه‌ای می‌شود و شما باید در انتخاب تجهیزات مورد نیازتان دقت کافی داشته باشید. تولید انبوه، نیاز به زیر ساخت مناسب دارد؛ یعنی هر چه قدر بخواهید تولیدتان بیشتر شود، نیاز به تجهیزات بیشتر و با کیفیت‌تری دارید.

تاریخچۀ مرغ سوخاری

تاریخچۀ مرغ سوخاری به شکل امروزی و فروش انبوه، به برند معروف KFC بر می‌گردد و در واقع عبارت مرغ سوخاری برای اولین بار در دهۀ 1380 در آمریکا ثبت شد و در گذر زمان در دهه‌های 1860 تا 1870 با تکرار بسیار واژۀ مرغ سوخاری در کتاب‌های آشپزی، این واژه و غذا رواج پیدا کرد. اگر چه در برخی منابع می‌گویند که استفاده از گوشت مرغ به فرهنگ چین باستان بر می‌گردد و حتی سرخ کردن آن درون روغن همراه با ادویه‌هایشان در فرهنگ چین باستان وجود داشته است، اما به دلیل نبود اسناد معتبر ابداع و شروع آن را از فرهنگ آمریکا می‌دانیم.

برخی افراد می‌گویند طی تبادلاتی که مردم اهالی بریتانیا و اسکاتلند طی دریا نوردی و تجارت با مردم شرق و چین داشته‌اند، این غذا را از آنها یاد گرفته‌اند. گفته‌اند که اسکاتلندی‌ها مرغ را بدون ادویه درون روغن سرخ می‌کرده‌اند و با مهاجرت به آمریکا، این شیوه را در آمریکا رواج داده‌اند. کم کم سرخ کردن مرغ میان برده‌های آفریقایی در آمریکا رواج پیدا کرد و آنها انواع ادویه‌ها را به مرغ اضافه کردند و در بازارهای آمریکا به فروش آن مشغول شدند، چرا که به آسانی و سریع آماده می‌شد و می‌توانستند دستفروشی کنند.

در آن زمان کسب و کارها و مغازه‌داری به سفید پوستان آمریکا اختصاص داشت و دستفروش‌ها بیشتر برده‌های سیاه پوست بودند. مرغ سوخاری به شدت در ایالت‌های جنوبی آمریکا پیشرفت کرد و اشراف زادگان مصرف مرغ سوخاری را کسر شأن می‌دانستند، چرا که بیشتر توسط برده‌ها آماده می‌شد.

شخصی سفید پوست به نام ساندرز، در چهل سالگی با تأسیس رستوران بین راهی در پمپ بنزین، از دستور آماده‌سازی مرغ به روش برده‌ها الهام گرفت و با دستور پخت مرغ کنتاکی معروف شد. دلیل آن هم این بود که سفید پوست‌ها تمایل داشتند که مرغ سوخاری را از یک سفید پوست آمریکایی بخرند، نه برده‌های سیاه پوست. برند KFC همینجا شروع به کار کرد و غذای اصلی درون منویش را چند تکه‌ی سوخاری مرغ معرفی کرد که با 11 نوع ادویه طعم‌دار شده است. بعد از دهۀ 1990 KFC منوی خودش را گسترش داد و ساندویچ فیلۀ مرغ، سالاد، سیب زمینی سرخ کرده و دسر و نوشیدنی‌ها را به منوی شعبات خود اضافه کرد.

در نبود فعالیت برند KFC در ایران، فعالیت سوخاری کیلویی‌ها هیچ رقیب بزرگی ندارند و این شغل پتانسیل خیلی خوبی دارد. KFC بعد از مک دونالدز، موفق‌ترین رستوران زنجیره ای دنیاست که در بیش از 123 کشور دنیا فعالیت دارد.

راه اندازی یک سوخاری کیلویی موفق چگونه است؟

نکاتی خدمتتان عرض می‌کنم تا بتوانید با موارد مهم موفقیت یک کسب و کار در زمینۀ سوخاری کیلویی آشنا شوید :

جای مناسب انتخاب کنید. جای مناسب برای هر چیزی!

مکان کسب و کارتان مهم است. محل قرارگیری سرخکن‌ها و سایر تجهیزات مهم است. محل قرارگیری صندوق حسابداری، انبار و هر چیزی بسیار اهمیت دارد، زیرا گاهی اوقات در زمان شلوغی از بهم ریختگی محیط اطرافتان، ممکن است مشکلات عصبی پیدا کنید و یا خدای نکرده حادثه‌ای پیش بیاید.

با توجه به دیدگاهی که دارید، باید مکان مناسب کسب و کارتان را پیدا کنید. سوخاری کیلویی یک فعالیت اقتصادی به هدف فروش بیشتر با قیمت مناسب‌تر است، اما اینکه برندسازیتان بیشتر چه اهدافی را دنبال کند مهم است. برخی افراد فله فروشی را دوست دارند و برخی دیگر دوست دارند به لاکچری بودن معروف شوند. برخی افراد بهترین مواد اولیه را می خرند و با قیمت بالا می فروشند و برخی دیگر صرفا برایشان ارزان فروشی مهم تر است.

اصلا بدین معنا نیست که در کسب و کار سوخاری کیلویی مواد غذایی بی‌کیفیت ارائه دهید، بلکه در این مطلب اصلا هدفمان اینست که به فروش بیشتر و کیفیت بهتر در کنار هم دست پیدا کنیم.

مکان کسب و کارهای غذایی به شدت مهم است.

در جایی که اجارۀ پایینی دارد، هزینه‌ها به شما اجازۀ ارزان فروختن می‌دهند و اصولا کسب و کاری مانند سوخاری کیلویی بهتر است در مرکز شهر باشد که عموم مردم به آن دسترسی داشته باشند. سوخاری کیلویی به هیچ عنوان مناسب بالای شهر و مناطق لاکچری تهران نیست، چرا که چنین کسب و کارهای انبوه فروشی، کاملا مخاطبشان اقشاری هستند که به دنبال خرید بیشتر با قیمت مناسب‌تر هستند.

دقت کرده‌اید که برخی رستوران‌ها ممکن است به صورت کاملا تخصصی یک فیله‌ی مرغ را سوخاری کنند و در ظرفی با بهترین گارنیش و تزئین آن را ارائه دهند؟ به طبع چنین رستورانی به دلیل دکوراسیون با هزینه‌های بالا و محیط لاکچری قیمت غذاهایش بسیار زیاد است. کسب و کار سوخاری کیلویی با چنین فعالیتی کاملا متفاوت است.

 برخی افراد دنبال جایی با اجارۀ پایین‌تر هستند تا بیشتر هزینۀ تبلیغاتشان را پرداخت کنند و برخی دیگر به دنبال جایی هستند که به اصطلاح پاخور زیادی دارد. این به خودتان و دیدگاه خودتان بستگی دارد که چگونه مشتری‌هایتان را پیدا کنید.

کسب و کاری مانند سوخاری کیلویی اغلب بیرون‌بر است و نیازی به مکان نشستن ندارد. پس می‌توانید به مغازه‌های کوچک اکتفا کنید. برخی سوخاری کیلویی‌ها به صورت کارگاهی و حتی کارخانه‌ای فعالیت می‌کنند، بدین صورت که از قبل مواد را آماده یا نیمه آماده می‌کنند و سپس به مقصد شعبات خودشان یا خریداران ارسال می‌کنند.

ویژگی‌های مغازه، ملک و یا مکانی که برای سوخاری کیلویی در آن فعالیت می‌کنید، چیست؟

*: ملکتان باید حتما آب، برق، گاز و سیستم فاضلاب سالمی داشته باشد. مصرف انرژی در کسب و کار سوخاری کیلویی در صورت فروش خوب و زیاد، هر روزه افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل است که نیاز به یک سیستم خوب و مطمئن دارید تا هیچ مشکلی در طول زمان پیش نیاید.

* در کسب و کار سوخاری کیلویی، حتما باید اصول ایمنی مانند نکات اطفای حریق و کپسول آتش نشانی را رعایت کنید. هیچ وقت در کسب و کار سوخاری کیلویی افرادی که هوش و توانایی خوبی ندارند را استخدام نکنید؛ روغن داغ شوخی بردار نیست! اگر اتفاقی برایشان پیش بیاید، دردسرهایش برای شما خواهد بود.

*: حتما نسبت به اصول جایگذاری تجهیزات در ملکتان توجه داشته باشید. درون ملک و یا فضای فعالیت پرسنل، باید هود و سینک مناسبی نصب کنید. اگر لازم است نقشۀ دو بعدی قبل از اجرای دکوراسیون تهیه کنید.

*: نسبت به جای اتصالات آب، گاز و برق باید نقشۀ دو بعدی تهیه کنید و یا مسیر و لوله کشی اتصالات را تغییر دهید.

* : مغازه و آشپزخانۀ سوخاری کیلویی باید کاشی و سرامیک باشد. در کسب و کاری که با روغن‌های خوراکی آن هم با چنین شدتی برخورد دارید، باید دیوارها و سطوح به راحتی قابل شست و شو باشند و نسبت به حرارت مقاومت بیشتری داشته باشند.

خرید تجهیزات سوخاری کیلویی نیاز به یک تیم متخصص دارد.

قبل از خرید تجهیزات، لطفا با افرادی مانند افراد فعال در تیم ما مشورت کنید. ما – گروه صنعتی زادمن- سالهای سال است که نسبت به خرید و فروش تجهیزات تخصصی رستوران تجربه کسب کرده‌ایم. این تجربیات می‌تواند شما را در خرید بهتر و با دوام‌تر تجهیزات کمک کند.

ارائه خدمات راه‌اندازی سوخاری کیلویی توسط زادمن

ما برای راه اندازی یک کسب و کار موفق سوخاری کیلویی خدمات زیر را ارائه می دهیم.

  • مشاوره در خرید تجهیزات و تأمین تجهیزات عمومی و تخصصی، ایرانی و خارجی، تجهیزات خرد (مانند لوازم جانبی) و تجهیزات بزرگ و سرمایه‌ای (مانند سرخکن و یخچال و ..)
  • بازدید از محل و ملک شما قبل از راه اندازی (چه به صورت آنلاین و چه حضوری)
  • مشاوره و اجرای نقشه کشی دو بعدی و یا سه بعدی آشپزخانه و سایر بخش‌های ملک
  • مشاوره و نقشه کشی خطوط انرژی گاز و برق و آب
  • مشاوره و فروش تجهیزات مربوط به سوخاری کیلویی
  • تامین لیست تجهیزات مورد نیاز سوخاری کیلویی
  • منو نویسی و معرفی مواد اولیه سوخاری مناسب با هر آیتم
  • آموزش پرسنل با توجه به وظایف هر کسی
  • آموزش مدیران در جهت امور نظارتی و کاست کنترل
  • طراحی دکوراسیون سوخاری کیلویی
  • مشاورۀ خدمات تبلیغاتی کسب و کار های غذایی
  • مشاورۀ خدمات برندسازی و ایجاد وجه تمایز سوخاری کیلویی

برای فروش سوخاری کیلویی نیاز به یک دستگاه نمایش مواد غذایی دارید. انواع دیسپلی و شوتینگ در انبار مرکزی موجود است.

مشخص کنید که چه نوع سوخاری‌هایی می‌خواهید سرو کنید.

 مرغ سوخاری (ناگت سوخاری، شینسل سوخاری و ..)، قارچ سوخاری، توفو سوخاری (ویژۀ گیاهخواران)، پیاز سوخاری (ساده یا پنیری)، پنیر سوخاری، میگو سوخاری، ماهی سوخاری و… .

چنانچه بخواهید میگو یا ماهی سوخاری داشته باشید، نیاز به یک سرخکن مبلۀ جدا دارید، چرا که ماهی و میگو بوی روغن را به شدت تغییر می‌دهند و روی سایر مواد غذایی تأثیر زیادی می‌گذارند.

سوخاری‌ها نیز می‌توانند به صورت ساندویچی مانند همبرگر، با دستگاه ساندویچ میکر، دستگاه اسنک‌ساز، همراه با پنیر، همراه با کالباس و … سرو شوند. این امکانات تنوع منویی گسترده‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد و مسلم است که هر آیتم نیاز به تجهیزات خاص خودش دارد.

در کنار سوخاری کیلویی باید نان به مشتری‌ها نیز ارائه شود. انواع نان ساندویچی، نان باگت، نان‌های حجیم شده و حتی نان‌های سنتی ایران می‌توانند در یک کسب و کار سوخاری کیلویی در کنار مواد غذایی ارائه شوند. برخی افراد میل به سرو نان به صورت داغ دارند که یا خودشان نان را تازه آماده می‌کنند و یا نان را گرم می‌کنند و سپس به مشتری برای حس تازگی ارائه می‌دهند.

خرید تجهیزات سوخاری کیلویی

دستگاه سرخکن مبله 2 الی 4 عدد : گروه صنعتی زادمن انواع سرخکن‌های ایرانی و یا خارجی را می‌تواند برای شما تأمین کند.

تصفیه روغن : دستگاه تصفیه روغن تا 50 میکرون آشغالهای روغن را می گیرد که به بازدهی 5 برابری عمر روغن می تواند منجر شود.

دیسپلی یا شوتینگ

یخچال‌های ذخیره سازی مواد غذایی و یخچال‌های ویترینی

فریزر ( و یا شوک فریزر)

مرنیتور

میز بردینگ

سینک و آبچکان

کابینت ها و میز کارهای تماما استیل

پمپ سس آویز دار

خلال کن برقی یا دستی

آسیاب عطاری (در صورتی که بخواهید خودتان ادویه‌یتان را تازه به تازه آسیاب کنید.) بودن آسیاب عطاری به حفظ بهتر کیفیت ادویه ها کمک می کند.

نکته : از اجرای چوب در دکوراسیون آشپزخانۀ سوخاری کیلویی باید بپرهیزید، چرا که ممکن است از نظر بهداشتی و نظارت های ادارۀ بهداشت مشکل ساز خواهد شد. سوخاری کیلویی چربی های زیادی دارد و سایر اجزای آشپزخانه باید از جنسی باشند که قابل شست و شو و بهداشتی باشند. اجرای چوب در محل پذیرایی مردم و سالن هیچ مشکلی نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *