راه اندازی کترینگ چقدر سرمایه لازم است؟بیش از 5 هزار واحد فعال صنفی در کشور در حوزه تهیه غذا فعالیت می کنند.
برای مشاهده وسایل کافه کلیک کنید.
یکی از بزرگترین فعالان این صنعت کترینگ ها یا همان “مراکز تهیه غذایی”هستند که وعده های غذایی را از طریق پیک موتوری به دست مشتری میرسانند و خدماتی از جنس رستورانها در اختیار مشتریان قرار نمی دهند.یک کترینگ مانند یک بنگاه اقتصادی است که فعالیت تولیدی دارد.
یک کترینگ و یا آشپزخانه تهیه غذا، بیشتر غذاهای سنتی را منوی خود داشته و به نسبت رستوران ها از تنوع غذایی کمتری برخوردار است.
بیشتر کترینگ ها با تمرکز بر چند نوع غذا مشتریان متوسط جامعه را مخاطب خود قرار میدهند.
برای مشاهده لوازم فست فود کلیک کنید.
اکثر مشتریان کترینگ ها،ادارات و شرکت های هستند که کارکنان آن،وعده غذایی ناهار را در شرکت سپری میکنند.
غذاهای مانند کباب کوبیده،جوجه کباب،قرمه سبزی،قیمه،لوبیا پلو،عدس پلو،زرشک پلو با
مرغ بیشترین سهم را از منوی غذای کترینگ ها در بر میگیرند.
به همین دلیل برای راه اندازی آن باید شرایط مختلفی را داشت.
راه اندازی کترینگ چه هزینه های لازم دارد؟
برای راه اندازی یک کترینگ حداقل یک زیر زمین 100 متری نیاز است که اگر این ملک در
محدوده مرکز شهر واقع شود مبلغ ودیعه و اجاره ماهیانه آن قابل توجه است.
بسته به نقطه جغرافیایی و موقعیت مکانی میزان اجاره و ودیعه متفاوت است اما به طور کلی این رقم قابل توجه است.
یک کترینگ نیاز به وسایل آشپزی و تجهیزات آشپزخانه ای دارد که بخش عمده ای از سرمایه
اولیه آن به شمار میرود.یک کترینگ متوسط باید دو دستگاه یخچال،4 دستگاه گاز،دو دستگاه
کباب زنی،10 سبد بزرگ آشپزی،چهار دیگ بزرگ،10 قابلمه،بیش از 50 سیخ کباب زنی در
سایز های مختلف،ملاقه و کفگیر،انواع چاقو،تخته های برش،یک دستگاه چرخ گوشت صنعتی،یک دستگاه خمیر گیر برای کباب و … داشته باشد.
برای مشاهده لوازم رستوران کلیک کنید.
مجموع این وسایل نیاز به 25 تا 30 میلیون تومان پول دارد.با یک حساب سرانگشتی برای راه اندازی یک کترینگ ساده باید بین 100 تا 150 میلیون تومان پول داشته باشیم.
ساختار نیروی انسانی در کترینگ چگونه است؟
نیروی انسانی یکی از مهمترین هزینه های است که راه اندازی کترینگ ها باید به آن توجه داشت.
یک کترینگ متوسط باید روزانه حدود 100 پرس غذا به دست مشتریان خود برساند تا بتواند به حیات خود ادامه دهد،
در غیر این صورت فعالیت این بنگاه اقتصادی،توجیه اقتصادی،توجیه اقتصادی ندارد.
برای تهیه 100 پرس غذا در هر وعده غذایی باید یک سر آشپز و دو کمک آشپز در آشپزخانه مشغول فعالیت باشند.
استخدام آشپز در کترینگ ها به اشکال مختلفی انجام میشود.
بیشتر کترینگ ها از آشپزهای معمولی استفاده می کنند و بر خلاف رستوران ها نیاز به آشپز
بین المللی با مدارک مختلف آشپزی ندارند.
آشپزهای که در کترینگ ها مشغول کار میشوند اگر تجربه و صلاحیت کاری کافی داشته باشند میتوانند سرآشپزی را بر عهده بگیرند.
مهمترین تخصص های مورد نیاز سرآشپز یک کترینگ آشنایی با غذاهای سنتی ایرانی،تسلط
به طعم های مختلف ،کباب زنی حرفه ای و سرعت و دقت در کار است.
در کنار یک سرآشپز دو کمک آشپز که یکی به اصلاح تخته کار نامیده میشوند،کار میکنند.
تخته کار بیشتر وظایفی مانند آماده سازی گوشت لازم برای کباب ها،خورشت ها و سایر غذاها را برعهده دارد.
در کترینگ ها بیشترین مسئولیت بر دوش کمک آشپز اول است.کباب کوبیده و جوجه کباب مهمترین غذاهایی هستند
که در کترینگ ها سفارش داده میشوند و کمک آشپز اول مسئولیت تهیه این دو غذا را برعهده دارد.
بررسی ها نشان میدهد که حدود 25 درصد سفارشات کترینگ ها را کباب کوبیده،30 درصد
جوجه کباب،20 درصد زرشک پلو با مرغ و مابقی را غذاهای خورشتی در بر میگیرند.
یک کترینگ متوسط با ارائه 100 پرس غذا در هر وعده نیاز به یک سرآشپز دو کمک آشپز و 3 کارگر ساده دارد.
در کترینگ ها سرآشپزها ماهیانه حدود 2 و نیم تا 3 میلیون،کمک آشپزها 2 تا 2 و نیم میلیون دستمزد میگیرند.
مابقی نیروی کار کترینگ ها که تخصص خاصی هم ندارند،بر اساس مصوبه وزارت کار حقوق
دریافت می کنند یک کترینگ باید ماهیانه نزدیک به 10 میلیون تومان حقوق و دستمزد بپردازید.
کترینگ ها در چه مکانی های بیشتر کارایی دارند؟
برخی تصور میکنند که کترینگ ها در نزدیکی ادارات دولتی و در مراکز اصلی شهر فعالیت میکنند،
در حالی که کترینگ ها در چند سال اخیر به دلیل بالا رفتن هزینه اجاره ها و قیمت املاک فعالیت خود را محدود به این مناطق نکرده اند.
برای مشاهده کردن ویدیوهای تجهیزات آشپزخانه صنعتی زادمن کلیک کنید.
کترینگ ها بیشتر در زیرزمین های در تمامی نقاط شهر میتوانند فعالیت کنند.
عمده سفارش های که یک کترینگ بر پایه آن فعالیت می کند از سوی ادارات و سازمانها است.
کترینگ ها از طریق بازاریابی با این ادارات قراردادهای منعقد میکنند که بر پایه این قراردادها
تخفیف های هم به ادارات ارائه میشود و به صورت منظم از طریق منوی مقرر شده غذای روزانه ارسال میشود.
برخی کترینگ ها در نزدیکی ادارات و سازمانهای مختلف فعالیت میکنند و با تمرکز بر کیفیت
بالای غذا و قیمت مناسب تلاش به جذب مشتری میکنند.
کترینگ ها ترجیح میدهند که یک یا چند شرکت را به عنوان مشتریان ثابت داشته و روزانه غذای آن را تامین کنند.
هزینه های جاری
علاوه بر حقوق و دستمزد یک کترینگ برای گذران امور خود باید هزینه های جاری مختلفی را بپردازد.
این هزینه ها که بیشتر برای تامین مواد اولیه،حفظ و نگهداری وسایل و مواد غذایی و سایر
امور پرداخت میشوند بخش عمده ای از درآمد یک کترینگ را میبلعد.
هزینه های جاری یک کترینگ به کیفیت مواد اولیه،کیفیت دستگاه ها،مهارت نیروی انسانی متخصص و….بستگی دارد.
از این رو نمیتوان هزینه های جاری یک کترینگ را به صورت دقیق تخمین زد.یک کترینگ
متوسط برای رسیدن به سود دهی باید روزانه حدود 100 پرس غذا تهیه و به دست مشتری برساند.
البته این رقم با توجه به تعداد روزهای تعطیل و کم و زیاد شدن مشتریان بسیار متغیر بوده و
نمیتوان به صورت قطعی آن را تایید کرد.
مواد اولیه مورد نیاز روزانه یک کترینگ
در تحقیقات میدانی انجام شده نزدیک به 40 کترینگ به عنوان نمونه در نظر گرفته شد.اکثر
قریب به اتفاق صاحبان این کترینگ ها عنوان میکنند که برای تهیه هر پرس غذا باید مواد اولیه دقیقی را به کار برد.
بر همین اساس هر یک کیلو برنج برای شش نفر،هر پرس خورشت نیاز به 50 گرم گوشت و 35 گرم حبوبات دارد.
برای هر سیخ کباب کوبیده بین 120 تا 180 گرم گوشت قرمز و برای جوجه کباب بین 120 تا 200 گرم گوشت مرغ مورد نیاز است.
البته این مواد اولیه به همراه روغن،انواع ادویه ها،سیب زمینی،دور چین های مانند
هویج،کلم،فلفل دلمه ای،پیاز و …. به قیمت مواد اولیه مورد نیاز اضافه میکنند.
اما آنچه که از برآیند صحبت مدیران کترینگ ها بر میآید اگر یک کترینگ متوسط را در نظر
بگیریم،روزانه نزدیک به 30 کیلوگرم گوشت قرمز (به طور عمده گوشت گوساله)نیاز دارد.
روزانه بین 25 تا 30 کیلوگرم گوشت مرغ در یک کترینگ مصرف میشود.روزانه بین 18 تا 20
کیلوگرم برنج و به صورت معمول 5 کیلو روغن در کترینگ استفاده میشود.
پیک موتوری ها
هر کترینگ در کمترین حالت به دو پیک موتوری نیاز دارد.بیشتر کترینگ ها مانند سابق دیگر
حقوق ثابت برای پیک موتوری ها در نظر نمیگیرند بلکه در حال حاضر هر پیک موتوری از هر
پرس غذایی که به دست مشتری میرساند بین 350 تا 1000 تومان پورسانت یا دستمزد دریافت می کند.
این پورسانت بیشتر به زود رساندن غذا به دست مشتری بستگی دارد.
هر پیک موتوری میتواند یک ابزار تبلیغاتی به شمار رود.به طور کلی تبلیغات دهان به دهان
در بالا رفتن مشتریان کترینگ ها بسیار تاثیر گذار است و به همین دلیل تمرکز ویژه ای بر روی میزان کیفیت و قیمت مناسب میشود.
بر اساس تحقیقات انجام شده مجموع این وسایل نیاز به 25 تا 30 میلیون تومان پول دارد با یک حساب سرانگشتی برای راه اندازی یک کترینگ ساده باید بین 100 تا 150 میلیون تومان پول داشته باشیم.