در تجهیزات آشپزخانه صنعتی یکی از کارهایی که در فرآیند تهیه برخی از غذاها انجام می گیرد، رشته کردن گوشت پخته شده است. متناسب با نوع غذا نیاز است که بافت گوشت چه از نوع سفید و چه از نوع قرمز از هم جدا شود و تبدیل به رشته های گوشت شود.

قبل از اختراع دستگاه رشته کردن گوشت این کار توسط دست و با ابزارهایی مانند چنگال انجام می شد. این کار دو عیب بسیار بزرگ داشت:

  1. به دلیل دستی بودن کار، این فرآیند بسیار بسیار زمان بر بوده و عموما کارگرها از زیر باراین کار شانه خالی می کنند.
  2. نکته دوم و مهمتر غیربهداشتی بودن اینکار است. به دلیل تماس زیاد دستان کارگر با گوشت وهمچنین تماس تنفس کارگر با گوشت، موازین بهداشتی به هیچ وجه رعایت نمی شود.

اما با ساخته شدن دستگاه رشته کردن گوشت یا رشته کن هر دوی این معایب برطرف شده است. دستگاه رشته کردن گوشت یک وسیله جمع و جور و کارآمد است که می تواند به راحتی بر روی میز کار در آشپزخانه شما قرار بگیرد و وظیفه رشته کردن گوشت را به راحتی و با سرعت بالا انجام دهد.

مشخصات فنی دستگاه رشته کردن گوشت یا ریش کن صنعتی

  • بدنه تمام استیل 430 از ورق 0.8
  • گلویی دستگاه از جنس ورق استیل 304 نگیر
  • تیغه چرخان دستگاه از ورق استیل 304 نگیر
  • دارای الکتروموتور 0.5 اسب بخار
  • دارای تیغه تنظیم کننده ضخامت رشته های گوشت
  • قابل مصرف برای انواع گوشت قرمز و سفید پخته شده
  • ظرفیت رشته کردن گوشت تا 300 کیلوگرم در ساعت برای دستگاه فوق صنعتی
  • دارای اینورتر تنظیم سرعت دورانی تیغه درمدل فوق صنعتی

کارکردن با رشته کن گوشت چگونه است؟

رشته کن گوشت صنعتی

بدنه این دستگاه کاملا از ورق استیل ساخته شده است که این مورد برای دستگاه هایی که با مواد غذایی و رطوبت سر و کار دارند الزامی است. نکته حائز اهمیت این است که قیف بالای دستگاه و تیغه چرخان آن که در تماس مستقیم با گوشت است، از استیل نگیر ساخته شده است.

برای کارکردن با دستگاه ریش کن گوشت ابتدا بایستی تکه های گوشت را آب پز کرد. پس از آن گوشت را داخل قیف بالای دستگاه ریخته در حالی که دستگاه روشن است با کاردک مخصوص که در پک دستگاه قرار دارد، گوشت ها را به سمت تیغه هل دهید. با اینکار به صورت مداوم رشته های گوشت از تکه های گوشت جدا شده و از قسمت پایینی دستگاه درون ظرف بنماری که جای آن در دستگاه تعبیه شده است، می ریزد.

ضخامت رشته ها را میتوان به کمک یک ورقع استیل که در گلویی دستگاه قرار دارد می توان تغییر داد.

پس از اتمام کار با باز کردن پیچ های قیف بالای دستگاه، آن را از بدنه جدا کرده و اقدام به شستشو آن کرده.

انواع دستگاه رشته کردن گوشت

دستگاه رشته کن یا ریش کن گوشت در دو مدل ساخته می شود. نوع کوچک این دستگاه دارای ابعاد 6555 به ارتفاع 43 سانتیمتر می باشد و از یک موتور نیم اسب بخاری بهره می گیرد.

ظرفیت رشته کردن این دستگاه 100 کیلو در ساعت است. نوع بعدی دستگاه که فوق صنعتی نامیده می شود، دارای ابعاد 8570 به ارتفاع 55 سانتیمتر است. این دستگاه دارای موتور 0.75 اسب بخاری می باشد و دارای اینورتر نیز می باشد. توان تولید این دستگاه 300 کیلوگرم گوشت در ساعت است.

گوشت رشته کن صنعتی

گوشت رشته شده در کجا استفاده می شود؟

گوشت ریش شده در غذاهای مختلفی استفاده می شود. یکی از این غذاها ساندویچ رست بیف است. در این ساندویچ از ترکیب گوشت رشته شده تفت داده شده و پنیر استفاده می شود.

یکی دیگر از این دسته غذاها، پیتزای رست بیف است. به مانند ساندویچ آن برای تاپینگ پیتزا از گوشت قرمز یا سفید رشته شده استفاده می شود.

آش و حلیم از دیگر غذاهایی است که نیاز به گوشت رشته شده دارد.

در خورشت ماست و حلیم بادمجان که از غذاهای سنتی اصفهان هستند، از گوشت ریش ریش شده استفاده فراوان می شود.

یکی از مصارف عمده این دستگاه در صنعت تولید الویه آماده است. کارخانجاتی که در این زمینه فعالیت دارند، از مشتریان خوب این دستگاه در سایز بزرگ می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *