پیداکردن یک دستور برای طرز تهیه خمیر پیتزا به روش ایتالیایی در اینترنت به سادگی امکان پذیر است . شما با جستجو در گوگل می توانید تعداد زیادی دستور تهیه خمیر پیتزا را پیدا کنید.

اما ما ادعا می کنیم که بهترین و آسانترین روش را در اختیار شما قرار می دهیم. پس برای سر درآوردن از روش تهیه خمیرپیتزا جادویی ما بهتر است به خواندن این مطلب ادامه دهید.

طرز تهیه خمیر پیتزا
طرز تهیه خمیر پیتزا

طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی: مسئله کجاست؟

می دانید چرا ما ایتالیایی ها در مورد پیتزا انقدر وسواس داریم؟ خوب، به خاطر اینکه ما مدعی هستیم پیتزا جزء میراث ما است و ما به آن عشق می ورزیم.

بهترین دستور طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

رمز و راز یک خمیر پیتزا اصیل در دو چیز نهفته است:
۱) مواد تشکیل دهنده آن
۲) طرز تهیه آن

ممکن است شما فکر کنید که آرد، آب و مخمر همه آن چیزی نیست که در خمیر مؤثر است ولی در واقعیت این چنین است. یکی از مهمترین نکات این است که بدانید هرچقدر خمیر را بیشتر دستکاری کنید، از استحکام آن کاسته می شود. بنابراین بسیاری از سرآشپزهای حرفه ایی می گویند که به جای ورز دادن بیش از حد خمیر روی فرآیند تخمیر آن توجه داشته باشید.

استفاده از یک آرد مرغوب جزء الزامات است. به دنبال مارک ها نباشی فقط آردی را انتخاب کنید که تا حد ممکن ارگانیک باشد و هیچ گونه مواد افزودنی یا نگهدارنده نداشته باشد. از این مورد مطمئن شوید که از آردی استفاده نمی کنید که خود به خود پُف می کند. بلکه شما بایستی با مایه خمیر مناسب سبب پُف کردن آن شوید. در غیر اینصورت خمیری که خود به خود پُف کند پیتزایی را نتیجه می دهد که هضم آن سخت است.

در مورد خمیر مایه به دنبال خمیر ترش باشید یا اگر به آن دسترسی ندارید از پودر خمیر مایه استفاده کنید ولی هیچگاه به دنبال خمیر مایه فوری نباشید کهه سبب شود کیفیت کار شما را پایین آید.

طرز تهیه خمیر پیتزا
طرز تهیه خمیر پیتزا

انواع مختلف آرد و درجه استحکام آن

وقتی که صحبت از آرد برای تهیه پیتزا به میان می آید، بایستی شما انواع مختلف آرد را براساس شاخص استحکام آن بشناسید. بیایید به جدول زیر نگاهی بیاندازیم:

البته در این جدول حرف W به معنای میزان استحکام آرد است و براساس میزان آبی که آرد می تواند در حین پروسه خمیرکردن جذب کند، طبقه بندی می شود.

هرچقدر میزان آب جذب شده توسط آرد بیشتر باشد، درجه استحکام آرد کمتر است( به دلیل پایین بودن میزان گلوتن) و همچنین تاثیر زیادی در آماده سازی محصولاتی که نیاز به ور آمدن خمیر دارند مانند پیتزا و نان دارد.

W مابین ۹۰ تا ۱۶۰ = آرد ضعیف
W مابین ۱۶۰ تا ۲۵۰= آرد متوسط
W مابین ۲۵۰ تا ۳۱۰ = آرد قوی
W بیشتر از ۳۱۰= آرد بسیار قوی

طرز تهیه خمیر پیتزا
طرز تهیه خمیر پیتزا

رمز و راز تهیه بهترین پیتزا چیست؟

قبل از اینکه وارد قسمت طرز تهیه خمیر پیتزا بشویم، می خواهیم چند راز که به شما در تهیه یک پیتزا عالی کمک می کند را بازگو کنیم:

۱) همیشه از آرد قوی استفاده کنید والا خمیر شما به اندازه کافی پُف نمی کند.
۲) خمیر مایه را حتما به صورت تازه تهیه کنید یا حداقل از پودر آن استفاده کنید.
۳) آبی که مورد استفاده است را در دمای اتاق نگهداری کنید و از گرم کردن آن خودداری نمایید زیرا که گرما سبب می شود که خمیر مایه به درستی عمل نکند.
۴) عمل پُف کردن الزامی است، اجازه دهید خمیر به مدت ۶ الی ۸ ساعت بماند تا به حالت نرم و حبابی شکل تبدیل شود.
۵) بعد از عملیات پُف کردن بایستی خمیر را با دست هم زد .
۶) به محض اینکه خمیر بعد از پُف کردن هم زده شد، می توان خمیر را صاف کرده و برای پیتزا استفاده کرد.
۷) همچنین وقتی خمیر پُف کرد، قبل از هم زدن دوباره آن می توان آن را به صورت فله ایی فریز کرد.

طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی
طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

بهترین دستور طرز تهیه خمیر پیتزا به روش ایتالیایی

در ادامه بهترین دستور تهیه خمیر پیتزا که تا به حال به چشم دیده اید می آید، که فقط نیازمند زمان، دقت و صبر است:
مواد لازم برای تهیه ۷۰۰ گرم خمیر پیتزا

  • ۳۵۰ گرم آرد ضعیف یا متوسط
  • ۲۵۰ گرم آرد بسیار قوی
  • ۳ گرم خمیر تُرش
  • یک قاشق غذاخوری روغن خالص زیتون
  • ۱/۲ قاشق چایخوری نمک
  • آب در دمای اتاق حدود ۴۰۰ گرم

دستور تهیه خمیر پیتزا

  1. خمیر مایه را در مقدار کمی از آب حل کنید و سپس مقدار ۵۰۰ گرم آرد و مابقی آب را به آن اضافه کنید و به خوبی ورز دهید تا خمیری یکدست حاصل شود. سپس می توانید آن را تکه تکه به وزن دلخواه نمایید یا به صورت فله ایی آن رابرای ۸ ساعت رها کنید.
  2. سپس خمیر را با دست ورز دهید و مابقی آرد(۱۰۰ گرم) و روغن زیتون و نمک را اضافه نمایید. سپس به خوبی آن را با دست یا دستگاه خمیر گیر ورز دهید.
  3. خمیر را به سطحی که آرد پاش کرده اید منتقل کنید و با دست روی آن بکشید تا از حالت توده ایی خارج شود. حال آن را قطع قطعه کنید و اجازه دهید برای یک ساعت دیگر بماند.
  4. خمیر را روی سطحی که کمی آرد روی آن پاشیده شده، پهن کنید و اجازه دهید برای ۳۰ دقیقه بماند.
  5. وقتی که زمان سپری شد می توانید روی خمیر را مواد دلخواه خود را بریزید و سپس داخل فر بگذارید.